Skåne

Hot mot tågvärdar: Nu får Pågatågens kontrollanter kameror på kroppen

Att fästa en kamera på tågvärdens kropp kan förhindra att hotfulla situationer uppstår med resenärer. Från och med november testar Arriva tekniken på Pågatågen i Skåne.

Bild: Britt-Mari Olsson
Arriva har redan testat tekniken på kollektivtrafikpersonal i Stockholm. Under juni till september har en handfull busschaufförer i Järva burit kroppskamera. Under perioden har inte en enda hotfull eller våldsam situation rapporterats från dem.
Från och med den 6 november kommer därför åtta till tio av Pågatågens tågvärdar att bära kroppskamera. Pågatågens tågvärdar har en ännu mer utsatt arbetsmiljö än busschaufförerna, eftersom de går runt och kontrollerar biljetter personligen. Det menar Kenny Bungss som är säkerhetsansvarig på Arriva, och initiativtagare till projektet.
– Personalens otrygghet är ofta kopplad till själva betalningstillfället och det är även detta som många gånger är grunden till en konflikt. Pågatågens kontrollanter är mer personligt involverade vid biljettkontrollen. Så det ska bli intressant att mäta hur förändringen ser ut för dem, säger han.
Tanken är att försöket sedan ska permanentas.
– En kroppskamera kan vara trygghetsskapande för alla ombord, samtidigt som den kan öka rättssäkerheten. Vår förhoppning är att försöken med kroppskameror ska falla så pass väl ut att vi kan införa kroppskameror som verktyg i tjänsten på sikt.
Hot och våld är en del av tågvärdarnas vardag. Hittills i år har Arriva gjort 47 polisanmälningar.
– Det rör sig om allt från att resenärer spottat mot eller knuffat personalen, till anmälningar om våld mot tjänsteman, säger Kenny Bungss.
Hur resonerar ni kring resenärernas integritet?
– Vi har ju med huvudmannen (Skånetrafiken) gått ut med information till resenärerna om att det kan förekomma inspelning. Men resenärerna är ju redan filmade av andra kameror på tågen, det här är ett komplement till det.
Arrivas uppdragsgivare Skånetrafiken ser positivt på pilotprojektet.
– Vi ställer oss bakom det här eftersom det syftar till att öka tryggheten för alla ombord, säger Mats Olsson, affärsutvecklare på Skånetrafiken.
Fakta

Så här hanteras bilderna från kroppskamerorna

1. Granskning av bildmaterial sker när en avvikelse har inträffat ombord, såsom brott eller olycka. Tågvärden rapporterar in detta och sedan görs en individuell prövning om en granskning av bildmaterialet är nödvändig. Prövningen görs av Arrivas trygghetschef i samråd med skyddsombud och berörda parter.

2. Endast trygghetschefen kan se materialet och all hantering av materialet loggas.

3. Tågvärden har inte tillgång till bildmaterialet.

4. Vid brott skickas materialet till Polisen som bevismaterial.

5. Bildmaterialet är krypterat och därför säkrat utifall kameran blir stulen.

6. Efter 30 dagar raderas allt bildmaterial.

7. Arriva rekommenderar personalen att ha kameran på under så stor del av sitt arbetspass som möjligt. Men tågvärden kan givetvis stänga av kameran vid behov.

Källa: Arriva

Genom att kommentera på Sydsvenskan.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på Sydsvenskan.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på Sydsvenskan.se och Sydsvenskan papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Läs alla artiklar om: Kollektivtrafiken
Gå till toppen