Ekonomi

E-handeln till jul: "Vansinniga volymer"

Den svenska e-handeln fortsätter att öka. Redan under sommarmånaderna låg volymerna i nivå med normal julhandel – och nu rustar handeln för en jul på rekordnivå.

E-handeln väntas nå rekord i jul. Arkivbild.Bild: Vilhelm Stokstad/TT
– Vi spår en väldigt, väldigt stark julhandel. Vi ser inga tecken på att det här ska mattas av, det är fortfarande köpglada konsumenter och en allt större del flyttar ut på nätet, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord.
Hittills i år har den svenska e-handeln ökat med 15 procent jämfört med förra året. Prognosen för helåret är en ökning med 17 procent. Postnord bedömer att svenskarna kommer att köpa julklappar för totalt 20 miljarder kronor, varav 6,4 miljarder kommer att spenderas i e-handeln.
Redan under årets sommarmånader låg e-handeln i nivå med hur det brukar se ut under julen.
”Jag vågar nästan lova att det kommer bli vansinniga volymer denna jul, så jag hoppas att ni e-handlare förbereder er väl och inte minst kommunicerar med era kunder.”
Det är uppmaningen från Carin Blom till de svenska leverantörerna när siffrorna för kvartal tre nu släpps.
– Vi har jobbat praktiskt taget från förra julen med att planera och titta på vad som behöver stärkas upp för att klara volymerna, säger Blom.
Fler medarbetare, ökat antal transporter och lastbilar, varor som sorteras på söndagar och lördagsleveranser i storstäderna är några åtgärder som Postnord uppger har vidtagits inför den kommande julhandeln. Antalet ombud för utlämning av varor har ökat med ett 80-tal i hela landet sedan förra julen och dessutom ska ombuden ha fått mobil scanningsutrustning för snabbare service.
TT: Om trycket blir så högt som ni förväntar er, behöver kunderna tänka på att vara ute i god tid?
– Det kommer att vara höga volymer, så det kan vara en fördel. Men för svenska leverantörer är det snarare en trend att de garanterar leveranser tätare in på julen. Som konsument är det viktigt att läsa vad respektive e-handlare har för villkor, säger Carin Blom, och tilläger att den som handlar från utlandet bör vara extra noga med att kontrollera villkor för leveranstid.
Under det tredje kvartalet ökade e-handeln mest för leksaker, 25 procent. Även byggvaror och livsmedel ökade med över 20 procent jämfört med förra året.
– Inför julhandeln kommer leksakshandeln fortsätta att gå strakt och även böcker är ju det som alltid handlas till jul, säger Carin Blom.
Fakta

Varorna som köptes på nätet under kvartal 3

Kläder/skor: 34 procent

Skönhet/hälsa: 29 procent

Media: 26 procent

Hemelektronik: 21 procent

Inredning/möbler: 11 procent

Sport/fritid: 11 procent

Dagligvaror: 10 procent

Barnartiklar/leksaker: 6 procent

Bil/båt/mc-tillbehör: 5 procent

Källa: e-barometern/Postnord

Läs alla artiklar om: Julen 2017
Gå till toppen