Vem anlitar man till att göra musiken om man vill sätta upp Nietzsches "Also sprach Zarathustra" på teaterscenen?
Det finns säkert massor av alternativ, men frågan är om något band är lika mycket i fas med verket som slovenska synt- och industrirockbandet Laibach?
Matjaz Berger, slovensk reigssör, anlitade dem för en föreställning som får ett par år sedan sattes upp på Anton Podbevsek-teatern. Sedan dess har bandet gjort en albumversion av musiken, och nu är de ute på turné där grundbulten är den här högstämda musiken. Men de spelar också några av sina coverhits; de har spelat in allt från "Sympathy for the devil" till "The final countdown".
Annons
Annons
Läs mer i denna intervju i tidningen Zero, gjord av allt att döma per e-post.
I vilket fall som helst har medlemmarna svarat kollektivt, vilket är följdriktigt – på sitt egensinnigt satiriska vis agerar de som en kollektiv massa, inte som fria individer. De har gärna använt totalitära symboler, för att på det viset driva med totalitära idéer. Efter att ha spelat i Nordkorea häromåret – som första västerländska band – beskrev de platsen som ett "paradis", med tillägget "... där alla är hjärntvättade".
Konserten och vistelsen i Nordkorea resulterade i Morten Traaviks dokumentärfilm "Liberation day". Läs mycket mer i Mattias Oscarssons text här: