Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

EU vill skärpa utsläppskrav på bilar

Nya bilar och skåpbilar måste år 2030 släppa ut 30 procent mindre koldioxid än 2021, föreslår EU-kommissionen. Paketet för "ren rörlighet" ska bidra till att nå utlovade klimatmål.

EU-kommissionen föreslår skärpta utsläppsgränser i flera steg. Arkivbild
– Jag tror att vår ekonomiska framtid är avhängig av att vi går före med framtidens lösningar. Och den rena rörligheten är definitivt en del av det, säger EU-kommissionären Maros Sefcovic, med övergripande energiansvar, på en presskonferens i Bryssel.
Framför allt innehåller hans nya förslag om "ren rörlighet" hårdare krav på koldioxidutsläppen från nya bilar och skåpbilar. År 2025 ska dessa vara 15 procent mindre än 2021. År 2030 ska minskningen vara 30 procent.
– Kraven är ambitiösa, men inte hindrande. Det finns tillräckligt med utrymme för bilindustrin att investera i nya tekniker, hävdar Sefcovic.
– Målet är att de bästa, renaste och mest konkurrenskraftiga bilarna ska vara tillverkade i Europa.
I förslagen ingår även 800 miljoner euro till fler laddningsstationer för elbilar och 200 miljoner för utveckling av nya batterier.
Enligt Reuters riskerar biltillverkare som inte uppfyller kraven att bli straffade med knappt en tusenlapp – 95 euro – per bil och gram koldioxid över gränsen.
Förslagen har redan på förhand varit utsatt för hårt tryck från det bilindustritäta Tyskland.
"Det är väldigt viktigt för mig att vi inte hämmar bilindustrins innovationskraft genom alltför hårda EU-regler", har utrikesminister Sigmar Gabriel på förhand skrivit i ett brev till kommissionsordförande Jean-Claude Juncker, rapporterar Reuters.
Chefen för det tyska biltillverkarförbundet, VDA, har dessutom pratat i telefon med både den tyske EU-kommissionären Günther Oettinger och Junckers tyske stabschef Martin Selmayr inför förslagsläggandet, skriver tidningen Süddeutsche Zeitung.
Förslagen ska nu behandlas i sedvanlig ordning av EU-parlamentet och EU:s medlemsländer.
Fakta

Förslag om "ren rörlighet"

EU-kommissionens paket om "ren rörlighet" innehåller en rad förslag i syfte att uppfylla EU:s totala klimatmål om 40 procents mindre utsläpp år 2030.

Bland annat föreslås att koldioxidutsläppen för nyregistrerade bilar år 2025 ska vara 15 procent lägre än 2021 och 30 procent lägre år 2030. Samtidigt utlovas 200 miljoner euro till stöd för utveckling av nya bilbatterier och 800 miljoner till bättre infrastruktur – exempelvis laddningsstationer – för alternativa bränslen.

I paketet ingår även nya regler för så kallade "kombinerade transporter", med utökat stöd till transporter som görs i huvudsak via järnväg eller båt. Kommissionen vill också öppna upp för fler långfärdslinjer med bussar, för att få ner bil- och flygtrafik.

Gå till toppen