Lund

Läsartext: Cykelbanorna anläggs på biltrafikens villkor

Per Strandell skulle vilja se en cykelbana med en upphöjd kant mot bil- och busstrafiken.Bild: Mikael Anjou
I Sydsvenskan den 1 november pekar insändarskribenten Jonas Ljungberg på en haltande cykelsatsning av Region Skåne, trots avsatta 765 miljoner fram tilll 2025.
Läs mer:Mycket väsen om cykelsatsning i Skåne
Jag kan plussa på med en löjlig och futtig cykelsatsning i Lund. En satsning som ordföranden i tekniska nämnden, miljöpartisten Emma Berginger, gör mycket stort väsen av.
Det gäller byggandet av en cykelbana genom centrala stan, från söder vid Mejeriet och upp till norr vid Allhelgonakyrkan. Just nu pågår bygget på Bredgatan som länge varit avstängd, helt eller delvis.
Och nu till det futtiga och löjliga: någon cykelbana i ordets riktiga bemärkelse blir det inte. Alltså helt avskilt med kant mot bilar och bussar.
Istället får vi enbart en visuell markering i gatan i form av en linje med svart gatsten. I praktiken som tidigare då helt klart bussar och bilar rullar in på "cykelbanan" vid trängsel. Med andra ord en cykelbana på bilarnas villkor.
Vi har ytterligare ett exempel på bluffsatsning. Ytan mellan Saluhallen och Mårtenstorget skulle göras bättre för cyklister och kollektivtrafik. Och intill väggen mot Saluhallen skulle Lundaborna njuta vid kaféborden.
Vi som bor i stan vet facit. Det har blivit trängre och sämre - för bussar och cyklister. Och inget kafé (naturligtvis). Ett tag låg plastsoffor mot saluhallsväggen som röda hånflin.
Nu har Lund smällt åtskilliga miljoner, plus trafikelände, som får mycket liten effekt för ett säkrare cyklande i centrala stan.
Jag har full förståelse för att det är svårt för MP att få igenom sin gröna politik. Men snälla ni - sluta kalla det för fina satsningar för cyklisterna när det inte är det.

Per Strandell

Svar:

Per Strandell ser i sin insändare inte värdet av att skapa ett cykelstråk genom Lunds centrum, något som Miljöpartiet har varit drivande bakom. För de tusentals cyklister som varje dag cyklar på stråket, som är ett av stadens viktigaste cykelstråk, är det dock en mycket viktig satsning. Cykelbanan och cykelfälten som byggs ger ett tydligt definierat utrymme för cyklister, något som fram tills nyligen saknats. På cykelbanan i den södra delen av stråket är underlaget asfalt, medan det i cykelfälten är slät gatsten, vilket gör det mycket mer bekvämt att cykla än det varit tidigare.
Tyvärr är inte utrymmet mellan husen tillräckligt brett för att få plats med såväl gata för busstrafik som tillräckliga gångytor och vanliga cykelbanor i hela stråket, därför har vi valt en utformning med cykelfält i samma plan som körbanan för motorfordon på en stor del av sträckan. Att när det är trångt om utrymmet tränga ihop cykelbana och gångyta på trottoaren hade med största sannolikhet inneburit att många gångtrafikanter förirrat sig ut i cykelbanan och blivit ett hinder för cykeltrafiken. Med cykelfält får cyklisterna bättre framkomlighet. Som ordförande i tekniska nämnden får jag redan mycket positiv återkoppling på de sträckor som hittills färdigställts trots att inte hela sträckan är utbyggd ännu.
Strandell ondgör sig också över att Saluhallen har kopplats ihop med Mårtenstorget genom att körbanan lyfts upp. Detta är ett led i att utveckla Mårtenstorget och göra det enklare för gångtrafikanter att röra sig mellan Saluhallen och torget. Under mandatperioden har vi också förlängt tiden för torghandel till klockan 16. Den nya utformningen möjliggör uteserveringar, men ännu har tyvärr inte Saluhallen lyckats lösa det praktiska med handlarna. Jag hoppas att vi till nästa säsong får se uteserveringar utanför Saluhallen.
Det byggs mycket i Lund just nu, inte minst i centrum, vilket är resultatet av en aktiv, utvecklingsinriktad politik från Miljöpartiet och Socialdemokraterna. Det är såklart jobbigt när vägar är avstängda, men det är viktigt att värna säkerheten för alla som jobbar med att göra våra gator fina. Resultatet av arbetet kommer att berika Lund under många år.

Emma Berginger (MP)

Ordförande i tekniska nämnden
Läs mer:Vi vill ha din åsikt – så här gör du
Gå till toppen