Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Nöje

"Tiden för svinet är förbi"

Uppropet från nästan 600 skådespelare har förändrat förutsättningarna för branschen. – Vi kanske måste skriva in det här explicit i våra direktiv, säger Mikael Fellenius, vd för Film i Väst. Samtidigt spås den traditionella manliga mytbildningen inom kulturen bli ett minne blott.

"Man blir chockerad, man blir helt omkullkastad. Det är rent ut sagt vidrigt", säger Mikael Fellenius, vd för Film i väst, om de hundratals fall av sexuella övergrepp och trakasserier som svenska kvinnliga skådespelare vittnar om. Arkivbild.Bild: Lars Pehrson/SvD/TT
Uppropet om sexuella trakasserier och övergrepp i kulturens Sverige har skapat krisläge. Kulturminister Alice Bah Kuhnke (MP) satt i går i möten med cheferna för Dramaten, Riksteatern och Kungliga Operan. Svenska filminstitutets vd Anna Serner beskriver vittnesmålen som "ett slag i magen".
– Man blir chockerad, man blir helt omkullkastad. Det är rent ut sagt vidrigt, säger Mikael Fellenius, vd för Film i Väst.
Fellenius säger att finansiärerna "absolut har ett ansvar" och öppnar för att explicit skriva in en uppförandekod i nya avtal.
– Den lagstiftning som finns på svensk arbetsmarknad borde vara fullt tillräcklig. Men det kanske behövs ytterligare en skärpning i policies.
Film i Väst kommer nu att tillsammans med andra finansiärer att samlas för ett möte där frågan ska diskuteras och nya riktlinjer och krav dras upp.
– Vi kräver nolltolerans såklart, i alla sådana här frågor, oavsett form av trakasserier, säger Fellenius.
Film i Väst har nyligen avbrutit allt samarbete med danske filmproducenten Peter Aalbaek Jensen efter övergreppsanklagelser. Aalbaek Jensen har sagt att han tycker det är roligt att tafsa och inte tänker sluta.
Många av de vittnesmål som har kommit fram i uppropet gör gällande att övergreppen har skett av män i skydd av stjärnstatus. Varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon tror att stjärnstatus kan spela roll, men också en kultur som har skapats inom film- och teatervärlden.
– Det finns en avart av varumärkesbildning, nästan en mytbildning att man får bete sig lite hur man vill. Oavsett om det är drogproblem eller fortkörning. Allmänt rock'n'roll-beteende har adderat till en mytbildning om något slags manligt geni i den här världen, säger han.
Turner Olovzon poängterar att det självklart har funnits gränser även tidigare för vad som accepterats men att det i ljuset av #metoo nu är nya villkor.
– Det har antagligen funnits producenter och regissörer som skyddat stjärnor från att saker ska komma ut.
– Tiden för svinet är förbi. Det där är en manlig mytbildning i kulturvärlden som är positivt att den rensas ut. Samma sak med att man måste må dåligt för att skapa konst, det är bra att dessa dogmer försvinner. Det är få skådespelare som agerar som förebilder, det gör man mycket mer inom artist- eller idrottsvärlden. Här finns inte det ordet med alltid.
Fakta

Svensk film

En av de viktigaste finansiärerna inom svensk film är Svenska filminstitutet, som genom statliga medel stödjer filmproduktion i flera led. Av Svenska filminstitutets totala budget på 582 miljoner kronor gick 346 miljoner kronor till produktionsstöd 2016.

Den genomsnittliga budgeten för en svensk långfilm, med stöd från Svenska filminstitutet, låg på 27 miljoner kronor. Störst stöd delades ut till filmerna "Borg", "Hundraettåringen som smet från notan och försvann", "The square" samt kommande "Monky" och "Ted – förkärlekens skull", som alla fick 11 miljoner var.

Enligt Svenska filminstitutets årsredovisning 2016 omsatte bolagen inom svensk filmnäring som helhet cirka elva miljarder kronor.

Läs alla artiklar om: Kränkningar inom teaterbranschen
Gå till toppen