Kultur

Grupputställningen Shuffle är en oväntad men koncentrerad mix

Clay Ketter, "Playground".Bild: Photographer Peo Olsson

Shuffle

KONST. Grupputställning, Martin Bryder Gallery, Lund, t o m 19/11.

En sandlåda med hink och spade står mitt på golvet. Byggd i tryckimpregnerat trä ser den ut att vara hämtad från barnfamiljens gräsplätt eller förskolans gård. Med undantag för en detalj. Den är inte fylld med sand utan hagelgevärets bly. "Playground" kallar Clay Ketter installationen, som ställer barnets och lekens oskuld mot våldets tyngd. När detta skrivs rapporteras det om ännu en ohygglig masskjutning i det USA som Ketter lämnade för snart trettio år sedan. Även tidigare, i fotosviterna av barskrapade husgrunder efter orkanen Katrina och klaustrofobiska förortsparadis, har han kretsat kring frågor om förlust och idyllens mörker. Men aldrig har jag sett hans arbete så drastiskt och politiskt laddat, som i denna sandlådas lågmälda brutalitet.
Likväl kunde verket knappast ha varit mer passande när Martin Bryder Gallery i Lund firar tioårsjubileum med grupputställningen "Shuffle". Sedan start har den intima källarlokalen utgjort en av den skånska konstscenens viktiga spelplatser. I likhet med denna utställning har verksamheten rymt allt från gåtfull skönhet och lekfull absurditet till det kusligt molande och kritiskt träffsäkra. Ketter är bara en av flera internationellt uppmärksammade konstnärer som återkommit genom åren. Till dem hör Julia Peirone, som deltar med ett av de hyllade porträtten av unga tjejer som blivit hennes signum. Fångad av kameran i det ögonblick då den poserande perfektionen glipar, utstrålar flickan tonårens sårbarhet.
Förtjust återser jag även Malmöbaserade Katrine Perssons lapptäcken som gör traditionellt textilhantverk till konkret konst, där intrikata geometriska mönster skapar samma illusoriska djup som både op-konsten och historiens raffinerade stengolv förmår framkalla. I kontrast framstår "Flagga med dold skändning" av Göteborgskonstnären Henrik Rylander skrämmande väl förankrad i ett oroande nu. Hårt klämd mellan sex skruvtvingar ger den blågula fanan en bild av nationalismens järngrepp om svenskhetens symbol. Och ändå återstår många spännande verk på denna utställning som med sin generösa och oväntade mix visar galleriets styrka i koncentrat.
Gå till toppen