Svedala

Emmas biljett blev ogiltig när bussen körde genom två zoner – nu backar Skånetrafiken

Bussen mellan Svedala och Malmö kör genom två olika betalzoner, och därför blev Svedalabon Emma Silfverbergs månadskort ogiltigt. Skånetrafiken säger att det hela beror på ett missförstånd.

Emma Silfverbergs kort fungerade inte när hon tog bussen från en hållplats som låg några hundra meter bort från hennes vanliga station.Bild: Privat
I mars i år introducerade Skånetrafiken ett nytt zonsystem, där resenären betalar ett fast pris om avståndet man pendlar är åtta kilometer eller mindre, även kallat den ”lilla zonen”. Det låter enkelt, men Svedalabon Emma Silfverberg har fått erfara att systemet har sina baksidor.
Hon pendlar från busshållplatsen på Östra Tvärgatan i Svedala till Malmö Södervärn, men när hon en dag tog samma buss från hållplatsen på Industrigatan i Svedala, upptäckte hon att hennes kort inte var giltigt.
– Bussen går ingen annanstans än till Malmö, så jag tyckte det var konstigt, säger hon.
Än märkligare: när hon tog kontakt med kundtjänst fick hon veta att hon måste ”tänka på” vilken rutt bussen kör. Om bussen kör utanför den zon som månadskortet gäller, oavsett om hon hoppar av eller inte, är biljetten inte längre giltig.
– Jag förstod det som att jag kunde få böter om en kontrollant steg på vid Industrigatan, eftersom min biljett inte gäller där. Det är jättekonstigt att de här två stationerna kostar olika mycket, fortsätter hon.
Anna Fjellner är kommunikatör på Skånetrafiken och förklarar att det svar som Emma Silfverberg fått från kundtjänst är felaktigt. Så länge avståndet mellan stationerna som kunden reser mellan är åtta kilometer eller mindre, räknas de som ”lilla zonen”. I det här fallet innebär det att Industrigatan hamnar utanför zonen, och därför blir priset högre. Men det ska inte spela någon roll om bussen kör en längre rutt och därigenom hamnar utanför zonen.
– Det är olyckligt att hon har fått ett felaktigt svar. Vi kommer att kontakta kunden och reda ut missförstånden. Sen ska vi se över om det finns något otydligt i informationen och åtgärda det givetvis, säger Anna Fjellner.
Emma Silfverberg är glad för att hon har fått rätt i frågan, men känner sig ändå lite osäker över de dubbla beskeden.
– Det känns skönt att jag slipper betala ett högre pris, men samtidigt känner man sig osäker på vad som stämmer. Jag får lita på det här beskedet och har sparat det skriftliga svar jag fått, säger hon.
Läs alla artiklar om: Kollektivtrafiken
Gå till toppen