Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

”Malmö måste våga stå på egna ben – man kan inte ständigt relatera till Köpenhamn”

Franska handelskammaren får allt fler medlemsföretag i Malmö. Därför etablerar den sig i staden. Under kammarens arrangemang ”The Malmö Way” hyllades Malmö som affärsstad – och utmanades att stå på egna ben.

Franska handelskammarens panelsamtal i Studiohuset i Malmö.Bild: Patrick Persson
– Vi har nu genom co-workingföretaget United Spaces en indirekt närvaro här och framöver vill vi ha en permanent representation, sa Victor Millien, chef för Franska handelskammaren i Sverige.
Han vill bena ut vad som attraherar företag till Malmö och vad som kan göras för att ännu fler ska flytta till och växa i staden. Ämnet lockade uppåt hundra representanter för företag och affärsorganisationer till en diskussion.
– En av mina kollegor från Texas var här några dagar för att tala på en konferens. Hon kallade Malmö för Köpenhamns Brooklyn, alltså förorten med kreativiteten och designkompetensen, sa Henrik Dalin från IBM.
Även de andra paneldeltagarna framhöll närheten till Köpenhamn som en styrka. Det fick Nederländernas ambassadör i Köpenhamn, Henk Swarttouw, att utmanande fråga hur beroende Malmö är av Köpenhamn.
Innan diskussionen slutade var panelen överens om att det främst är Kastrup som ger Malmö attraktivitet, och Köpenhamns bidrag till den sammanlagda större ekonomiska regionen som skapas runt Öresund och möjliggör en etablering av företag som exempelvis är underleverantörer.
Panelsamtal om Malmö som affärsstad. Henk Swarttouw, Nederländernas ambassadör i Köpenhamn, på första raden.Bild: Patrick Persson
– Jag tycker att det är konstigt att man i Malmö så konsekvent relaterar sig till Köpenhamn och framhåller avståndet till Stockholm. Malmö måste stå på egna ben. När man ständigt blickar mot Köpenhamn vänder man resten av Skåne ryggen. Man missar Lund och Helsingborg och glömmer sånt som att anställning av utländsk arbetskraft kan vara problematiskt i Danmark, förklarade Henk Swarttouw senare för 8till5.
Paneldeltagarna Sara Sterner från Orbital Systems, Jenny Berg Nilsson från Massive Entertainment, Henrik Dalin från IBM, Charlotta Algeria Ursing från Minc, Pelle Josephson från Ehrenstrålhe och Ola Ringdahl från Nordlock group var alla överens om Malmös huvudsakliga styrkor.
Den kreativitet som skapas i en stad i så tydlig förändring har stor betydelse när ett bolag väljer var basen ska ligga. För att locka kvalificerad arbetskraft är möjligheten att bo i en liten stad och ändå ha en internationell flygplats avgörande.
– Sjuttio av hundra nya kollegor hos oss rekryteras från andra länder. De älskar att kunna gå till jobbet, leva billigt, andas frisk luft och att det är så säkert. Framför allt de som kommer från USA blir förvånade över hur lugnt det är eftersom de har sett propagandan, sa Jenny Berg Nilsson från Massive Entertainment.
Vad är då ”The Malmö Way”, Malmöandan, egentligen? Panelen pratade om att hjälpas åt, att tro på varandra, kombinationen av kaxighet och ödmjukhet, det rebelliska, en stolthet.
Hon kallade Malmö för Köpenhamns Brooklyn, alltså förorten där kreativiteten och designkompetensen samlas.
Kommunikationsbyrån Ehrenstrålhe etablerade sig i Malmö för ett halvår sedan, för vd Pelle Josephson är relationen till staden ny.
– Många vet väldigt lite om Malmö, det finns ett stort arbeta att göra. Stoltheten borde kunna innebära mer djärvhet. Det som rapporteras utåt i medier om staden är ju inte alltid positivt. Jag har hus i Borrby på Österlen och tar mig till Malmö på samma tid som man tar sig från Täby till Stockholm. Det är en väldigt säljbar story, säger han.
Ambassadören Henk Swarttouw tycker att staden ska satsa på attraktiva villaområden om man som kommun har som ambition att locka till sig internationella verksamheter. Och göra som Haag har gjort, skapa en ”expatenhet” i stadshuset som arbetar med att förenkla för dem som bor och arbetar i staden under en begränsad period.
Jenny Berg Nilsson från Massive Entertainment är inne på en liknande linje. Hon önskar sig fler internationella skolor och en arbetsmarknad som är öppnare för dem som inte är svensktalande.
– Vi attraherar fler och fler med familj. De lockas av en bra vardag och välfärden. Men det är väldigt svårt att komma in på arbetsmarknaden för de medföljande som inte pratar svenska.
Gå till toppen