Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Skånetrafiken lovar bättre info vid tågförseningar

Ny leverantör av tågersättningsbussar, notis i mobilen om förseningar, stora skyltar som visar när nästa tåg går. Det är några åtgärder som Skånetrafiken tar till för att möta missnöjet med informationen när tåg och bussar är kraftigt försenade.

Skånetrafiken har fått mycket kritik för att informationen till resenärer fungerar dåligt när tåg och bussar står stilla.Bild: Christian Törnqvist
Ta bilen, jobba hemma, ringa en taxi, försöka hitta en busslinje som passar. Det är några val som tusentals passagerare ställs inför varje gång det blir totalstopp i tågtrafiken, eller på en trafikerad vägsträcka.
– Bristande information är nog det vi får mest kritik för. Vet man inte när nästa tåg går så kan man inte agera, säger Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken.
Under 2018 lovar han en stor satsning på förbättrad information, både vid stora trafikstörningar och för den som regelbundet pendlar med tåg eller buss.
Fler personer har redan anställts på Skånetrafikens trafikinformationscentral, närvaron och svarsfrekvensen i sociala medier som Facebook och Twitter ska förbättras.
Något som många tågresenärer klagar på är att det blir otroligt rörigt när bussar sätts in för att ersätta tåg på blockerade sträckor.
– Vi kommer att göra en ny upphandling av tågersättningsbussar. Vi är inte alls nöjda med hur det fungerar i skarpt läge, säger Linus Eriksson.
I Skånetrafikens appar ska pendlare kunna få pushnotiser om förseningar på just deras tåg- eller bussträcka, bättre information om spårändringar och hur långt bussen och tåget har hunnit.
På Malmö C ska stora informationsskyltar, liknande dem som finns på hållplatserna för stadens snabbusslinje 5, visa hur många minuter det är till nästa Köpenhamnståg. Liknande skyltar kan sättas upp redan vid Norra Vallgatan, så att pendlaren vet om det är läge att springa sista biten.
Skånetrafikens nya app är under utveckling också för andra funktioner, som efterfrågats sedan den lanserades i mars. En version på engelska kommer i vår. För alla som inte äger en smartphone kommer en betallösning att finnas innan Jojo-korten försvinner i december 2019, försäkrar Stefan Svalö (S), ordförande i Region Skånes kollektivtrafiknämnd.
Tanken är att den som inte kan använda appen i mobilen ska kunna koppla ett reskonto till andra betalkort, exempelvis ett bankkort, ett bensinkort, ett Ica-eller Coop-kort.
– Vi jobbar jättehårt med det, om allt går vägen så finns lösningen klar vid årskiftet 2018/19. Väldigt många som inte har och inte vill ha en smartphone har varit oroliga för detta, säger Svalö.
På gång är också möjligheten att få ett kvitto för betalning i appen, något som behövs för att få reseersättning.
Idag kan den som har ett månadskort på Jojo eller ett Sommarkort tillfälligt låna ut det till anhöriga eller gäster i Skåne. Hur det kan ersättas är inte löst ännu. Det finns säkerhetsluckor att täppa till, så att ett digitalt utlån inte kan utnyttjas av hur många som helst.
– Det kommer man att lösa, men vi får ta en sak i taget, säger Stefan Svalö.
Gå till toppen