Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Nöje

Teaterarbetare: #metoo större än enskilda fall

Varbölden har brustit. Men hur går man vidare från debatten om sexuella trakasserier till verklig förändring? Avgörande är fler kvinnor med makt samt ett långsiktigt, brett arbete, enligt flera röster i teaterbranschen.

Skådespelare, bland andra Ann Petrén, Marika Lagercrantz och Lisa Nilsson, läste i helgen upp vittnesmål från skådespelaruppropet #tystnadtagning, en del av #metoo. Arkivbild.Bild: Jonas Ekströmer/TT
Vittnesmål om sexuella trakasserier fortsätter att brisera i bransch efter bransch – i helgen framfördes flera av dem av skådespelare på teatrar i landet. På Dramaten har man inlett en internutredning om en medarbetare och ställt in ett gästspel efter #metoo-uppropet. Och på Kulturhuset Stadsteatern har man avslutat samarbetet med en person som har anklagats för trakasserier.
Samtidigt finns en rädsla inom teaterbranschen för att debatten ska tappa fokus.
– Om vi ska använda oss av uppropet är det viktigt att föra ett samtal om förändring på bred front snarare än att hänga upp oss på en person eller en arbetsplats, då kommer kraften att pysa ut, säger Ada Berger, konstnärlig ledare för Unga Dramaten.
Trakasserier, ibland sexuella, har hon mött på alla teatrar. Ändå tycker hon att det har skett en del positiva förändringar sedan hon gick ut DI för tio år sedan.
– Men uppropet visar ju på att vi är långt ifrån färdiga med det här arbetet.
Kulturhuset Stadsteatern har befunnit sig i strålkastarljuset den senaste tiden och konstnärliga ledaren Anna Takanen har fått till svars för ledningens samarbete med vissa manliga medarbetare. Hon tog över på Kulturhuset Stadsteatern efter Benny Fredriksson för cirka två år sedan – men frågorna har hon lyft i över tolv år. Förändringen har gått långsamt, trots att den patriarkala scenkonsten under samma tid har beskrivits i rapporter av bland andra regeringen, Teaterförbundet och forskaren och författaren Vanja Hermele.
– Jag har tagit över en struktur som behöver vässas. När jag rekryterades ifrån Göteborg var det bland annat för detta. Jag är glad att jag har jobbat så länge med de här frågorna och nu står stadigt. För det konkreta arbetet måste fortfarande göras, säger Anna Takanen.
Hon pekar på att man måste se över allt ifrån repertoar till marknadsföring och företagskultur. Anna Takanen blir konkret: av sex föreställningar på stora scenen är hälften under 2017/2018 nu regisserade av kvinnor. Av sammanlagt 21 produktioner har 10 kvinnliga regissörer, och i drivande huvudroller på stora scenen är fem av sju kvinnor.
– Jag är övertygad om att det förändrar. Maktrummet är det som ger den manliga blicken, privilegierna och kränkningarna – för att man anser sig ha rätt till vissa saker. Det handlar också om identifikation, vems öde och vems kropp som gestaltas. Hamlet i all ära, men vi har sett gestaltningen av det manliga sammanbrottet ett par gånger, säger hon.
På Dramaten samlar man nu in material för att få syn på hur arbetsklimatet upplevs av samtliga anställda. Likaså på Kulturhuset Stadsteatern. Där deltog cirka 200 skådespelare nyligen i ett samtal via den personaldrivna föreningen Artistklubben. Ordförande Robert Fux berättar att känslorna svallar.
– Det är mycket personligt engagemang som är väldigt positivt, det var länge sedan så många ville göra sin röst hörd, säger han, utan att gå in i detalj på vad som sades på mötet.
– Men vi är alla överens om att tystnad inte är konstruktivt. Så många namn och olika rykten cirkulerar nu och det är viktigt att kanalisera ilskan till något konstruktivt. Jag sitter själv med i jämställdhetsgruppen på teatern och vi måste hela tiden hitta strukturen, den baseras på en mansnorm och en genikultur som har drabbat många.
Kulturhusets Artistklubb kommer dessutom att i december träffa och samverka med den på Dramaten – vilket aldrig tidigare har hänt.
Anna Takanen tror inte att #metoo-uppropet skulle ha kunnat få fäste för ett par år sedan. Ada Berger håller med, det krävdes en viss mognadsprocess.
– Det är en varböld som har spruckit. Har man blivit utsatt är det första man gör inte att berätta, man kanske väntar tills man har hört fler som har blivit utsatta innan man ens förstår vad man har varit med om. Men nu kommer det att bli lättare att strypa utvecklingen tidigt.
Blicken utifrån är också viktig, påminner Anna Takanen. Manliga teaterkritiker bidrar till att prioritera manliga regissörer, och att fokusera på deras känsloliv men på kvinnors fysiska uppenbarelse.
– Det är ett väldigt stort ansvar att formulera också det kvinnliga geniet nu, säger hon.
Fakta

Metoo

I början av oktober briserar Weinsteinskandalen i USA och hashtaggen #metoo tar fart på Twitter. Några dygn senare pekas en rad kända män ut även här. I Sverige växer metoo-kampanjen snabbt och kvinnor inom en rad branscher vittnar om övergrepp och trakasserier. Till exempel inom rättsväsendet, politiken, musikbranschen, film- och teatervärlden.

Mer än 800 personer har ställt sig bakom skådespelarnas upprop #tystnadtagning. I helgen lästes vittnesmålen om sexuella trakasserier upp på flera av landets teatrar, bland annat på Södra Teatern i Stockholm, Helsingsborgs Stadsteater, Sundsvalls Teater och Västerbottensteatern i Skellefteå.

Läs alla artiklar om: Nätkampanjen ”Me too”
Gå till toppen