Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Ledare: Fjärrstyrt flyg kan bli ett säkerhetshot.

Snart kommer planen som startar från och landar på Malmö Airport att flygledas på distans härifrån: Arlanda.Bild: Lars Pehrson/SvD/TT
Alla plan som lyfter från eller landar på Malmö Airport kommer om något år att få sina order och övervakas från Arlanda flygplats i Stockholm med hjälp av kameror. Flygledarna i Malmö rationaliseras bort.
Luftfartsverket meddelade på torsdagen att avtal tecknats om fjärrstyrning av trafiken vid fyra flygplatser: utöver Malmö även Kiruna, Umeå och Åre Östersund.
Skeptiska flygledare ifrågasätter om flygledning på distans, RTS, är tillräckligt beprövad. Men införandet av RTS handlar om mer än den rena flygsäkerheten. Det finns även försvars- och säkerhetspolitiska aspekter att ta hänsyn till. Ur ett totalförsvarsperspektiv är centraliseringen till Arlanda tveksam.
Visby stod ursprungligen på listan över flygplatser som skulle flygledas från Stockholm, men efter invändningar från Försvarsmakten ändrade sig Luftfartsverket.
Nu är Gotland inte den enda strategiskt viktiga regionen i landet i detta hänseende. De argument som är giltiga för Visby bör också vara giltiga i Malmös fall.
Det finns en uppenbar risk att centraliseringen gör flygtrafiken mer sårbar. Den som slår ut centralen på Arlanda – rent fysiskt eller i en cyberattack – slår därmed också ut flygledningen för exempelvis Malmö Airport.
Med tanke på den alarmerande brist på it-säkerhetstänkande som svenska politiker och myndigheter har visat i samband med exempelvis Transportstyrelseskandalen ska försäkringar om att systemet är säkert tas med en grabbnäve salt.
En tredje aspekt är statens närvaro ute i landet.
I augusti beslutade regeringen att utlokalisera sju statliga myndigheter.
"Nu är det helt enkelt slut på centraliseringstrenden", förklarade statsminister Stefan Löfven (S).
Men när regeringen ger med ena handen tar den med den andra. Delar av Tillväxtverket ska flytta till Östersund men flygledartjänsterna i Östersund försvinner när Arlanda tar över.
Bättre än att flytta statliga jobb fram och tillbaka är att gynna framväxten av nya jobb i hela landet.
Det missar regeringen med sitt ofta snäva Stockholmsperspektiv.
Ett gyllene tillfälle att öka tillväxten och skapa fler jobb i Öresundsregionen brändes genom regeringens hantering av EMA, EU:s läkemedelsmyndighet. Sverige borde från början ha gjort gemensam sak med Danmark för att få EMA lokaliserad till Köpenhamn och Ørestad – tjugo minuter från Malmö.
Istället satsade regeringen allt på Stockholm – en chansning som inte gick hem. Och när Stockholm snabbt föll som alternativ gav regeringen av allt att döma inte Danmark och Köpenhamn sitt stöd. Fullkomligt obegripligt.
Den gamla surdegen med det ofördelaktiga svensk-danska skatteavtalet, id- och gränskontrollerna som drabbat Öresundsregionen på ett orimligt sätt – sedan EMA och nu Malmö Airport. Att regeringen inte prioriterar Skånes intressen är tydligt.
Flygledning på distans handlar om att spara pengar. Men regeringen, som har ett helhetsansvar, borde inse att det som är bra för Luftfartsverkets ekonomi inte nödvändigtvis är bra för Sverige.
Gå till toppen