Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Sabina Jacobsson skapar en totalupplevelse av David Hockneys verk

Ur kortfilmen "The collectors".

Sabina Jacobsson.

KONST. The collectors. Digitaliseum, Malmö, t o m 28/2.
Soldränkta fasader, kaktusar och palmer glider förbi kameran, mot bergskedjans blånande kuliss. Förgäves knackar den eleganta unga kvinnan på dörren, innan hon nervöst kliver in. Tvärs genom villan glittrar swimmingpoolens turkosa vatten. Dramat som följer är som hämtat ur en David Hockney-målning. Sval perfektion och nakna solbadare i en oroande mix av makt och erotik med queera undertoner, där alla manliga aktörer bytts mot kvinnliga.
Sabina Jacobsson skyr inga medel när hon hyr en villa i Palm Springs för att filmatisera den engelske målarens skildringar av ett Kalifornien mättat med sensualitet, pengar och tid. Året var 1964 när Hockney anlände till Los Angeles. Hans mest kända målning, "A bigger splash!" hör till popkonstens ikoner. Endast plasket i poolen vittnar om mänsklig närvaro, medan han i "Beverly Hills housewife" träffsäkert fångar hemmafruns alienation bland modernismens designmöbler och glasade arkitektur.
I hypnotiskt glänsande kortfilmen "The collectors" utgår Jacobsson från målningen "American collectors" när hon sätter konstvärldens hierarkier, spänningar och begär i spel. Skickligt aktiverar hon i en drömsk camera obscura-scen Hockneys teorier kring de gamla mästarnas optiska hjälpmedel, publicerade i boken "Secret knowledge" (2001). Uppväxt på Gotland och verksam i Oslo, bär hon även det Bergmanska arvet med sig. Fast det är inte enbart genom film och foto hon övertygar. Med väggmålning och keramik, producerad i samarbete med Digitaliseum, skapar hon på Malmögalleriet en raffinerad totalupplevelse à la Hockney, fast formad av hennes eget konstnärskap.
Gå till toppen