Kultur

Carolina Söderholm: Det räcker inte med kunskap och insikt - handling krävs

Med vetenskap och skruvad humor gestaltar konstnärsduon Bigert & Bergström klimatförändringarnas förödande konsekvenser. Carolina Söderholm ser deras största utställning hittills – och hoppas på handling innan det är för sent.

"Steam chamber", 1994.Bild: Olof Wallgren

Bigert & Bergström

KONST. I stormens öga. Artipelag, Värmdö. T o m 25/2.
Det blåser upp till storm och med en trattformad uppfinning på släp kör konstnärsduon Bigert & Bergström tvärs genom USA:s mest tornadodrabbade landskap. I samarbete med en rysk vetenskapsman har de byggt en maskin som kan generera ett elektriskt laddat fält på 100 000 volt för att avleda den förgörande virvelstormen.
Scenen utspelas i deras film "The weather war" som visas på konsthallen Artipelag. Där visas hur människan ständigt varit i konflikt med vädrets makter. Redan 1800-talets vinodlare använde kanoner för att hindra hagelmoln från att ödelägga skörden.
Genom sitt drygttrettioåriga samarbete har Bigert & Bergström gjort väder och vind till sitt material, och nu samlar de verken i sin största presentation någonsin. Alla de spektakulära projekten är på plats, från nittiotalets ångande, stormiga klimatkamrar, till räddningsfilten som de år 2015 svepte över Kebnekaises smältande glaciärtopp för att hejda den globala uppvärmningens konsekvenser.
Med sin kombination av vetenskap, high tech-lösningar och skruvad humor har duon blivit ett begrepp inom svenskt konstliv. Framgången är välförtjänt. Visst nördar de ner sig i tekniken, men förlorar sällan idéerna, estetiken och det politisk-ekologiska engagemanget ur sikte. Trots utställningens alarmerande tema, gör det mig lycklig att se hur lekfullt de mobiliserar konstens skönhet och skärpa.
Utanför fönstren breder Stockholms skärgård ut sig med milt kluckande vågor. Vi befinner oss långt från de extrema vädersituationer som fyllt mediernas rapportering under hösten. Nyligen samlade FN:s klimatpanel ett hundratal världsledande forskare i Malmö för att diskutera klimatförändringarna. Parallellt undersöks inom så kallad geoengineering hur växthuseffektens följder kan dämpas med ingenjörskonst och teknologi. Men vad händer om vi nöjer oss med att lindra symtomen, istället för att ta itu med orsakerna?
Över knakande is rullar Bigert & Bergström i filmen ett gigantiskt svart klot framför sig. "Problemet" är en 700 kilo tung skulptur som nu ruvar i Artipelags ljusa salar. Sannolikt krävs inte mycket för att sätta dess mörka tyngd i rörelse. Snillrikt använder de konstens medel för att gestalta komplexa frågor. Att problemet inte försvinner för att vi skjuter det ifrån oss blir uppenbart.
Fast kanske kan konsten också bidra till att lösa angelägna frågor? Likt Bigert & Bergström samarbetar allt fler konstnärer med forskare inom olika discipliner. I intressanta, kommande projektet "Man and biosphere" knyter Lundabaserade konstnären Caroline Mårtensson till sig forskare inom samhälls- och naturvetenskap när hon med utgångspunkt i Kristianstads vattenrike sprider medvetenhet kring stigande havsnivåer.
Ändå kvarstår fakta: det räcker inte med kunskap och insikt. Handling krävs. "Det är snart för sent" skrev franska dagstidningen Le Monde nyss med krigsrubriker på förstasidan. Samma vecka jublade publiken när USA:s president Donald Trump lovade att få den amerikanska kolindustrin på fötter igen. Gör han allvar av hotet att lämna Parisöverenskommelsen blir USA den enda av jordens nationer som står utanför klimatavtalet.
"I stormens öga" kallar Bigert & Bergström sin utställning. Titeln är olycksbådande väl vald. Om inte radikala och konkreta åtgärder kommer till stånd inom kort, lär ingen tornadoavledare i världen kunna avleda den hotande förödelsen.
Gå till toppen