Aktuella frågor

Debattinlägg: ”En HH-förbindelse skulle bli lönsam – redan efter 24 år – trots att den förväntas kosta cirka 30 miljarder kronor.”

Det går att förverkliga en HH-förbindelse utan statliga pengar, skriver de tre socialdemokraterna Henrik Fritzon, Jan Björklund och Mikael Andersson.

En fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör är en avgörande pusselbit för regionens framtid, skriver artikelförfattarna.Bild: Tobias Andersson
Det är en stor framgång för Skånes och Själlands invånare att Trafikverket i sin infrastrukturplan för Sverige ser att det finns ett behov av en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör.
I morgon, den 30 november, ska Sveriges regioner, kommuner och övriga remissinstanser ha gett sina synpunkter på förslaget. Under våren presenterar regeringen den slutliga planen.
Mycket har hänt under de 17 år som gått sedan Öresundsbron invigdes. Antalet pendlare över Sundet har ökat dramatiskt. Att människor vill kunna utnyttja fördelarna med att bo i Sverige och jobba i Danmark, eller tvärtom, och besöka det andra landet har satt hård press på tågtrafiken och vägnätet.
En fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör är en avgörande pusselbit för regionens framtid.
En HH-förbindelse skulle bidra till att ge Skåne en framträdande roll i en av norra Europas ledande tillväxtregioner.
Läs mer:Henrik Fritzon: Tunnel mellan Helsingborg och Helsingör på plats inom femton år
Det pågår redan en mellanstatlig utredning om HH-förbindelsen. Vi anser att ett beslut om att börja bygga bör fattas strax efter att utredningen är klar, det vill säga 2020. Det skulle innebära att HH-förbindelsen kan vara på plats kring år 2030. Fördelarna med en HH-förbindelse är många:
* En HH-förbindelse skapar en väsentligt större arbetsmarknad och gör att fler internationella företag etablerar sig i regionen. Idag kan de inte lita på att deras anställda kan röra sig snabbt över Sundet.
* En HH-förbindelse är bra för tillväxten. Både tågtrafiken och möjligheten att köra bil över Öresund blir tillförlitligare.
* En HH-förbindelse är bra för bostadsmarknaden. Kortare restider gör att de som pendlar över Sundet kan bosätta sig längre bort från storstäderna, något som dämpar den senaste tidens kraftiga ökning av hus- och lägenhetspriserna. Nu tvingas regionens studenter, enligt Region Skånes analyser av den skånska bostadsmarknaden, ibland tacka nej till utbildningsplatser på grund av bostadsbrist och långa pendlingstider.
Läs mer:Bildextra: Så har förslagen på en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör sett ut genom decennierna
* En HH-förbindelse skulle bli lönsam – redan efter 24 år – trots att den förväntas kosta cirka 30 miljarder kronor. Allt enligt Region Skånes beräkningar. Förbindelsen bör delvis finansieras genom lån som betalas av med brukaravgifter. Den organisation som idag finns för Öresundsbron kan användas för att bygga förbindelsen. Precis som för Öresundsbron bör lån upptagna av Öresundsbrokonsortiet (den juridiska enhet, som lånar pengar till Öresundsbron) garanteras av den svenska och danska staten. Det går också att förverkliga en HH-förbindelse utan statliga pengar; det finns privata finansiärer som inser tunnelbyggets potential och som är villiga att stå för hela finansieringen.
Läs mer:Nu lyfts tunnelprojekt i Öresund nationellt
För drygt ett år sedan skedde ett svenskt-danskt regionalt politiskt genombrott. Greater Copenhagen & Skåne Committee där Skånes och Själlands samtliga 79 kommuner och tre regioner är medlemmar, antog ett trafikprogram som prioriterar en HH-förbindelse som ska byggas så snabbt det går. Nu bör både den svenska och danska regeringen fatta ett motsvarande beslut om en HH-förbindelse. Dröjer det drabbas främst Skåne och Själland, men också i ett större perspektiv de båda länderna.

Henrik Fritzon

Jan Björklund

Mikael Andersson

Henrik Fritzon (S) är ordförande i Greater Copenhagen and Skåne Committee och regionstyrelsens ordförande i Skåne.
Jan Björklund (S) är kommunalråd i Helsingborg.
Mikael Andersson (S) är ordförande för Socialdemokraterna i Helsingborg.
Läs mer:Debattera på Aktuella frågor – så här gör du
Läs alla artiklar om: HH-förbindelsen
Gå till toppen