Lund

Blankspot på Studentafton: ”mediekonsumenter måste ta ansvar”

Läsare bör ta ansvar för sin mediekonsumtion och journalister kan lära av Selma Lagerlöf. Det var två av budskapen när Blankspot projekts Martin Schibbye och Brit Stakston gästade Studentafton för att tala om utrikesjournalistik och ett medielandskap i förändring.

Blankspot projekts chefredaktör Martin Schibbye och VD Brit Stakston var gäster på Studentafton under torsdagskvällen. De båda intervjuade av Heidi Avellan, politisk chefredaktör och ledarskribent på Sydsvenskan.
Det har gått fyra år sedan Martin Schibbye senast var på Studentafton. Då hade han och fotografen Johan Persson nyss släppt en bok om deras 438 dagar som fångar i den Etiopiska regimens fängelse.
— Jag var redo att börja göra journalistik igen men folk undrade om jag befunnit mig under en sten. ”Har du missat att journalistbranschen är i kris och att ingen längre betalar för utrikesjournalistik”, var det jag fick höra, säger han.
Martin Schibbyes svar var att tillsammans med bland andra PR- och kommunikationsstrategen Brit Stakston starta Blankspot projekt. En crowdfundad sajt med fokus på journalistik från världens orapporterade hörn.
— Vi visste inte om det skulle fungera men efter tre veckor hade vi hittat vår flock till Blankspot, säger Brit Stakston.
Flocken hon syftar på är de många människor vars bidrag finansierade projektet och på de medlemmar som snart befolkade en rad Facebookgrupper där de fick följa Blankspots journalister under deras reportageresor.
Sedan dess har Blankspot bland annat rapporterat från det hårt regimkontrollerade Eritrea, om tvångsutvisningarna till Afghanistan och från demokratirörelser i både Gambia och Togo.
Men "vita fläckar", alltså obevakade platser, behöver inte ligga långt bort. Ibland handlar det om att ställa de annorlunda frågorna, menar Martin Schibbye. Blankspots nästa stora reportageprojekt — Verklighetens Sverige — är inspirerat av Selma Lagerlöfs hundra år gamla roman om Nils Holgerssons Sverigeresa.
— Som research skickade Selma ut formulär till människor på alla de platser i landet hon skulle besöka i boken. Det är också en form av crowdsourcing som ger röst åt folk som annars inte hörs, säger Martin Schibbye.
Mot slutet av aftonen kristalliserades två budskap från de båda gästerna: att ta tillvara på teknikutvecklingen, men att också ta ansvar för hur man själv påverkas av den.
— Man säger att vi blir dumma i huvudet av det ständig flödet på nätet. Men när jag var i Eritrea och det tog en halvtimme att skicka ett mail, och det fanns en enda dagstidning som enbart innehöll statliga nyheter, då kände jag att det här blir man dum av, säger Martin Schibbye.
Brit Stakston menade att tidningsredaktioner måste låta de journalistiska målen stå över nätets algoritmer, även om de senare leder till inkomster på kort sikt.
— Men även mediekonsumenter måste ta ansvar. Sitter jag och tänker att i dag har jag fått dåliga saker i mitt medieflöde, då måste jag söka upp bättre grejer. Precis som att man gick ut för att köpa tidningen förr, säger hon.
Gå till toppen