Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Absolut växer på småskalig trend

Antalet små sprittillverkare i Sverige ökar, och produkterna blir fler. Trots den ökande konkurrensen växer spritjätten Absolut.

Folk i Västvärlden dricker mindre, men är beredda att betala mer, enligt The Absolut Companys vd Anna Malmhake: "Man konsumerar mer medvetet. Det är underbart för oss. För vi är i kategorin där man betalar ett visst premium för att få en viss kvalitet.Bild: Foto: Alexander Larsson Vierth/ TT
Allt fler lokalproducenter och nischade produkter tar sig in på Systembolagets hyllor.
På senare tid har flera mindre destillerier dykt upp i Sverige. De senaste fyra åren har antalet bolag som har tillstånd att tillverka eller bearbeta spritprodukter ökat från 98 till 159, enligt Skatteverket. Och på Systembolaget har antalet svenska tillverkare som säljer sprit fördubblats sedan 2009.
Hans de Geer, professor vid Centret för näringslivshistoria, tror att utvecklingen är cyklisk och att det så småningom kommer att vända, och bli färre sprittillverkare.
– Industrihistorien visar att tider av expansion då små bolag bildas avlöses naturligt av perioder då en del av dem inte orkar, vill eller köps upp. Då får man en koncentrationsprocess under en period, säger han.
de Geer tror att en spritjätte som Absolut kan komma att köpa upp småtillverkare så småningom.
– Kommer det väldigt fina produkter från de små producenterna så blir det frestande att köpa in dem, det tror jag. Blir du duktig och får en marknadsandel som växer, då blir du samtidigt ett lovligt byte. Det kanske inte bara är Absolut, utan en av de andra internationella bolagen kanske går in och köper, säger han.
Anna Malmhake, The Absolut Companys vd, säger sig välkomna konkurrensen.
– Vi behöver fler svenska dryckesföretag. Att fler lyckas exportera drycker med kvalitet är det bästa för oss, säger hon, och anser att om fler uppfattar Sverige som ett land som gör bra mat och dryck så kan det hjälpa Absolut på traven.
Och hittills verkar spritjätten inte ha tappat på den småskaliga trenden ens på hemmaplan. I Sverige ökade försäljningen med 17 procent hittills i år, främst på grund av nya produkter.
Även Absolut tillverkar produkter som påminner om de småskaliga och samarbetar med mindre destillerier. Däremot har Absolut inga planer på att köpa upp andra, enligt Anna Malmhake.
Trenden med småskalighet är global, enligt Anna Malmhake. Trots att Absolut är ett av världens största varumärken hoppas hon att företaget ska kunna rida på den vågen, genom att lyfta fram bolagets historia, med förankring i den skånska myllan. Absolut kunde i år visa upp en tillväxt på två procent på årsbasis, enligt moderbolaget Pernod Ricards årsredovisning som presenterades i november.
Enligt Malmhake växer bolaget överallt, med undantag för den viktiga USA-marknaden.
– Det som verkligen växer är de varumärken som står för en gedigen, lokal hantverkstradition.
Fakta

Var tidigare Vin & Sprit

Pernod Ricard köpte 2008 statliga Vin & Sprit, där Absolut ingick, för 55 miljarder kronor.

Absolut är fortfarande Pernod Ricards största märke med en försäljningsvolym på 11,2 miljoner nioliterslådor, och visar återigen tillväxt efter några tuffa år, då Pernod Ricard bland annat tvingades skriva ner värdet på det svenska vodkabolaget med nästan fyra miljarder kronor.

Anna Malmhake utsågs till vd för The Absolut Company i juli 2016. Hon kom från posten som vd för Pernod Ricards irländska dotterbolag Irish Distillers och var tidigare varumärkesansvarig för Absolut.

Förutom Absolut ansvarar bolaget även för stora varumärken som Malibu och Kahlúa. Totalt finns omkring 500 anställda, de flesta i Sverige.

Gå till toppen