Kultur

Färgen i centrum i två lysande utställningar

Gert Aspelin, "September song", 2017.Bild: Galleri Wallner/Gert Aspelin

Gert Aspelin, "Nya målningar" Emma Karp Lundström

KONST. Galleri Thomas Wallner, Simris, tom 7/1.

I måleri berättar färgen. Gert Aspelins nya bildsvit lyser av varmt ljus och höstliga rallarrosor. De avtecknar sig ibland mot Kiviks landskap, men de allra flesta är målade helt nära med en iver som får dem att likna skrift.
Med stark nukänsla tar Aspelin också upp minnen från barndomen. Mitt i utställningen står en kista, där en sten vilar på en kudde, och i lurar hör jag vad den drömmer om, spröda slag från den gonggong modern brukade kalla till middag med; jag känner igen den från ett par målningar.
Men det är främst med färgen Aspelin berättar, och hans tema är ultramarinrosa. Han varierar den på samma sätt som en jazzmusiker spelar solo kring en melodi och ett ackord. Det handlar om ögonblicket, då solisten är ett med musiken, och målaren är uppslukad av sitt material. Då gäller inte skillnaden mellan subjekt och objekt, det handlar inte om att se och att avbilda, för bara i total närvaro blir ett solo eller en målning av rallarrosor bra.
Aspelin har lärt av jazzen och öppnar målerisviten med en temapresentation, ett färgprov på ultramarinrosa. För att kulminera i ”September song”, med titel och höstligt vemod från en standardlåt. Över målningen ligger två rader olikfärgade rallarrosor, trettioåtta variationer, som tillsammans bildar ett lyriskt målerisolo; sammanhållet av klang, rytm och motiv. Och samma ultramarinrosa ackord med sugande rytm som öppnade solot fullbordar det också. När slutligen titeln sträcker ut sig som ett svart sorgband över de vitala varma färgerna får bilden en ödesmättad innerlighet som är typisk för jazzballaden.
Det är vacker höst i Aspelins nya målningar.
I rummet intill visar Emma Karp Lundström nya akvareller. Här lyser mörkret med dov ton. Hon har avstått från det virtuosa, som brukar belasta tekniken. Det handlar i stället om ögats timing, att stanna färgflödet i precis rätt ögonblick.
Det är färgen som har ordet i två lysande utställningar.
Gå till toppen