Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Långsam mörk magi

Ur videoverket "NEXT ROOM HARP / Chapter 3", 2017.Bild: Bjarni Tor Pétursson

Bjarni Tor Pétursson

KONST. II. Void, Obra, Malmö, t o m 29/11.

Jag försöker få bättre syn på den lurvige. I glipan mellan scener som tänds och släcks skymtar den pälsklädda kroppen, med drag av myt, förklädnad och flykt. Vad som därefter följer är väntan utan rastlöshet. Trots att ytterst lite händer suger Bjarni Tor Péturssons videoverk tag i blicken. Kanske befinner vi oss backstage, i nästa verk i sällskap med en kvinna som tycks lyssna uppmärksamt. Med tystnaden laddas minsta gest, och jag skulle gärna ha sett mer av det drama som endast anas.
Baserad i Helsingborg fortsätter den isländske konstnären bygga de suggestiva scener han bemästrade redan när han 2013 tog examen från Malmö konsthögskola. Sedan dess har han ställt ut i Köpenhamn och Reykjavik men återvänder nu till Malmögalleriet Obra.
Dels handlar det om rent handfasta konstruktioner när han snickrar kulissartade miljöer, som sin egen scenograf, regissör och fotograf. Likt en målare skulpterar han med skugga och ljus, tills varje sekvens framträder med grafisk skönhet. Här finns paralleller till Malmökonstnären Jakob Simonson, som även han raffinerat spelar med arkitektur och yta, svärta och djup. Fast främst är det filmens värld Pétursson förhåller sig till, när han upplöser gränsen mellan fiktion och verklighet. De mattsvarta träskivor som i scenerna skapar känslan av tomrum, materialiseras nu i galleriet. Lutade mot väggen blir de även den yta på vilken videoverkens illusoriska rum visas, där filmens ljusstrålar tecknar deras mörka rymd. Som om det inte fanns nog med svärta, invänder kanske någon. Men i Péturssons fall framkallas den varsamt likt långsam mörk magi.
Gå till toppen