Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Wimans blogg

Max Wiman: Leo Messi fick posera med förra Malmöstjärnan

Har MFF något att lära av trenderna hos storklubbarna?

Förra Rosengårdsspelaren Lisa Ek hittade den här marknadsföreningen för Chelsea Ladies i tunnelbanan när hon var i London och hälsade på Ramona Bachmann och lade ut den på Twitter.
Pratade med MFF:s tillträdande ungdomssportchef Per Ågren vid klubbens medlemsmöte härom veckan och passade på att ta upp ämnet om den årsmötesbeslutade satsningen på att få igång en flickverksamhet.
Ågren bekräftade att det bara finns ett fåtal flickor i fotbollsskolan och att man nog måste ta till andra åtgärder för att få fart på satsningen som faktiskt är fastslagen av medlemmarna.
I somras lämnade Lieke Martens Rosengård - nu får Leo Messi dela affisch med henne. Så här marknadsförde Barcelona sina båda matcher i helgen och Martens själv delade den på Twitter och Instagram.
I helgen som gick fastnade min blick på ett par inlägg och bilder i sociala medier om hur ett par storklubbar i Europa agerar på vägen mot något slags jämställdhet.
MFF:s vägval är att inte brandskatta eller inkräkta på allsvenska lagen Rosengård och LB07:s verksamheter, utan att man ska bygga från grunden och få in nya tjejer att spela fotboll.
Det finns sympatiska tankar i det synsättet, men om man vill se MFF som en elitförening på damsidan en dag så tycks den vägen ju närmast oändligt lång.
Frågan är - och jag har ställt den flera gånger - hur länge MFF som en klubb i Europa kan välja att inte satsa på den vägen som allt fler toppklubbar gör i dag. En tydlig elitsatsning på fotboll för kvinnor också. Hur bred deras satsning på ungdomsfotboll är vet jag inte, det ska erkännas. Barcelonas akademi tycks ha satsning på tjejer långt ner i åldrarna, vad gäller Chelsea är det mer tveksamt hur strukturen ser ut.
Det vi ser när en storklubb som Barcelona väljer att marknadsföra både herr- och damlagets matcher i helgen gemensamt och Chelsea väljer att sälja in sitt damlag med tunnelbanereklam är två olika sätt att nå ett slags jämställdhet. Även om det bara är små steg är de intressanta och visar att stora klubbar förstått att de ändå kommit en bit på vägen i ett modernare tänkesätt - eller åtminstone vad det kan betyda Pr-mässigt för klubbarna. Jag börjar dock - ju mer jag hör om förutsättningarna som de kvinnliga spelarna erbjuds - att det ändå finns något slag ärlig ambition att satsa seriöst på dem.
Personligen tycker jag det är häftigt att se bilderna. Det ger ett hopp om att en förändring håller på att ske.
Sen ska det påpekas att reflektionerna kring MFF och kvinnlig verksamhet naturligtvis gäller även andra svenska stora herrklubbar som valt ett liknande förhållningssätt.
Att svensk kvinnlig fotboll har och har haft en rad starka klubbar med enbart den profilen har varit en styrka (som ju i och för sig också kan diskuteras ur ett jämställdhetsperspektiv) men jag tvivlar starkt att det blir så i framtiden.
Läs alla artiklar om: Fotboll: MFF 4 december
Gå till toppen