Malmö

Blufföretag utger sig för att vara Ikea i Malmö – lurar folk via Instagram

Ett blufföretag marknadsför sig just nu som Ikea Malmö på Instagram och lockar folk att köpa billiga presentkort inför jul. Men något presentkort får kunderna aldrig. Kampanjen är den senaste i en rad av bedrägerier i Ikeas namn.

Bild: Lars Brundin Skärmdump
På Ikea är man väl medvetna om att det finns blufföretag som olovligen använder sig av den svenska möbeljättens namn.
– Vi tar det här väldigt allvarligt. Vi jobbar så intensivt som vi kan för att släcka ner bluffkampanj efter bluffkampanj. Men det är ett arbete i motvind – så fort vi, med hjälp av polisen, släcker ner en bluffkampanj så dyker två nya upp. Men vi ser allvarlig på att människor luras på det här sättet, säger Jakob Holmström, pressansvarig på Ikea.
Sydsvenskan har tidigare rapporterat om falska mejl där Ikeas varumärke använts för att lura folk på pengar. I det inlägg som just nu cirkulerar på Instagram uppmanas folk att köpa ett presentkort till ett värde av 2 000 kronor – för 29 kronor.
Jakob Holmström har själv inte sett det aktuella Instagraminlägget – men i liknande bluffkampanjer har kunderna aldrig fått sina presentkort. Istället startas ett abonnemang där en ett par hundra kronor dras från deras konto varje månad. Den här sortens bedrägerier drabbar regelbundet Ikea och ofta sker bedrägeriförsöken på sociala medier, menar han.
– De är ofta ute efter dina kontouppgifter. Just när det är digitalt förknippade kampanjer så vill de komma åt kontonummer. När det sker via sms är det mer knutet till att man ska svara till ett visst nummer – och så kostar det en summa pengar, säger han.
Har det blivit fler sådana här fall de senaste åren?
– Ja, det har vi märkt. Och just nu när du ringer har vi en peak för året. Antagligen försöker de här blufföretagen utnyttja att julen närmar sig. I oktober, november och december har det varit nya fall i princip varje dag.
Läs mer:Ikea varnar för falska mejl
Blufföretagen som använder Ikeas varumärke utnyttjar förtroendet många konsumenter har för Ikea. Ofta lockar de med erbjudanden på presentkort eller vinster. Det är en av anledningarna till att de faktiskt lyckas lura folk, tror Jakob Holmström.
– Vi är såklart bekymrade över hur det påverkar förtroendet för oss – men framför allt så drabbar det ju våra kunder, det är det som är mest beklagligt, säger han.
Ikea informerar regelbundet på sin hemsida och i sina sociala medier om falska kampanjer där Ikeas varumärke utnyttjas.
– Man kan till exempel titta på avsändaren och se om det är en konstig domän. Står det inte ikea.se eller ikea.com så är det inte Ikea. Man kan även kolla på språkfel och bilder – är det en suddig logga till exempel så är det något fel. Men sedan är det många som bedragare som är väldigt skickliga så det kan vara svårt att avgöra, säger Jakob Holmström.
– Vi vill uppmana alla till vara försiktiga med att lämna ut personuppgifter och kontouppgifter. Och att komma ihåg: verkar någonting för bra för att vara sant så är det oftast inte sant, lägger han till.
Sydsvenskan har sökt Facebook utan framgång.
Gå till toppen