Malmö

Läsartext: Först svarade ingen hos färdtjänsten, sedan fick jag luren i örat

"Efter 1 timme och 10 minuter var jag tvungen att ge upp, jag kunde inte stå längre", skriver Frida Johansson om sin väntan på färdtjänst.Bild: Torbjörn Carlson
Jag, en 96-årig kvinna, har anlitat färdtjänsten i Malmö under cirka tio år och varit i stort sett nöjd med deras service. På senare tid har det dock blivit rent kaos. Varför? Har man anlitat andra företag?
Den 14 november skulle jag till vårdcentralen. Jag ringde till färdtjänst på förmiddagen och beställde bil till klockan 15.30. Jag stod på trottoaren och väntade och väntade, ringde till färdtjänst men fick bara hög musik i örat, sedan en röst som sade: ”Du har din plats i kön”. Efter 1 timme och 10 minuter var jag tvungen att ge upp, jag kunde inte stå längre. Jag kom alltså inte till vårdcentralen den dagen.
Den 16 november gjorde jag ett nytt försök. Jag ringde till färdtjänst på förmiddagen och beställde hämtning klockan 15.30 samt bil för återfärd klockan 16.30. Jag blev hämtad i tid av bra chaufför men ingen bil kom för återfärden. När jag telefonledes kom fram till färdtjänst och påpekade att jag väntade på bil för återfärd lades luren på i örat på mig. Jag fick ta mig hem på annat sätt.
Ska man behöva bli behandlad så illa i en ålder av 96 år? Är det fler än jag som blir behandlade på detta sätt?

Frida Johansson

Svar:

Frida, tack för att du tar dig tid att berätta för oss om dina upplevelser den 14 och 16 november. Det är oerhört olyckligt och beklagansvärt när sånt händer.
Vi har kartlagt och identifierat var det har gått snett i verksamheterna med dina beställda resor och vi kan se att det i båda fallen kom bilar, men de kom tyvärr alldeles försent. Vilket absolut inte är acceptabelt!
Vi har rapporterat in händelserna till entreprenörerna som vi anlitar för den här typen av resor. De ser lika allvarligt på det inträffade som vi och vi kommer tillsammans att titta vidare på hur vi ska kunna göra för att förhindra liknande händelser i fortsättningen.
Vi utför i runda tal 730 000 färdtjänstresor per år, och det blir fel ibland vilket leder till stor påverkan för den enskilde som drabbas. Vi fortsätter med största fokus att arbeta med vårt kvalitetsarbete för att detta inte ska hända igen.
Jag hoppas verkligen att du ska kunna känna dig lika trygg med oss som du gjort de senaste tio åren.

Florens Aniol

Chef serviceresor beställningscentral, Malmö
Läs mer:Vi vill ha din åsikt – så här gör du
Gå till toppen