Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Region Skåne

Region Skåne fortsätter stötta förlustdrabbade Kristianstads flygplats

Mindre än hundra passagerare per dag flyger från flygplatsen i Kristianstad. Region Skåne har ändå beslutat stötta flygplatsen med två miljoner kronor åren 2018-20 - men den politiska oenigheten är stor.

Det rödgröna styret är kluvet. S vill fortsätta med det ekonomiska stödet, MP är helt emot av både miljömässiga och ekonomiska skäl.
– Det finns andra flygplatser på nära håll. Sturup, Ängelholm och Kastrup, säger regionrådet Anders Åkesson (MP).
Kristianstad Airport har bara cirka 30 000 resenärer om året, och bara en flyglinje.Bild: Bengt Arvidson
Även Alliansen är delad. M och KD är emot stödet till Kristianstad Airport AB. C och L röstade för fortsatt stöd, med tanke på näringslivet i Kristianstadsregionen.
Avgörandet i regionstyrelsen hamnade därmed hos SD, som trots stora tveksamheter sade ja till flygplatsbidraget.
– Men det är bekymrande att antalet resenärer minskat från cirka 200 000 i början av 00-talet till runt 30 000 om året nu, säger regionrådet Patrik Jönsson (SD).
Verksamheten på Kristianstad Österlen Airport drivs av bolaget Kristianstad Airport AB. Region Skåne var delägare i bolaget fram till 2012, då Kristianstad kommun tog över. Då tecknades ett avtal om regionala bidrag på 36 miljoner fram till 2017.
Den enda bolag som trafikerar Kristianstad Airport är i dag Sparrow Aviation, med en linje till Stockholm. Ryanair använde sig av flygplatsen under några år kring millenieskiftet, men flyttade till Sturup 2001.
Flygplatsen kan hållas öppen enbart för att Kristianstad kommun går in med cirka fem miljoner kronor varje år. Även det stödet är mycket omdebatterat.
Gå till toppen