Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ehandel.se

Här är Skånes tio största e-handelsföretag

Heminredning, elektronik och sportartiklar. Det är inte helt oväntat de vanligaste e-handelsbranscherna i Skåne. Samtidigt spås näthandeln för livsmedel en kraftig tillväxt.

I Skåne finns det sammanlagt 799 e-handlare med totalt 2 447 anställda, och en samlad omsättning på 9,36 miljarder kronor.
Siffrorna baseras på företag med en e-handel som svarar för minst 50 procent av bolagets totala omsättning. Här lyser livsmedelsbolagen med sin frånvaro, både omsättnings- och lönsamhetsmässigt, men flera aktörer anses ha stora möjligheter att snabbt rita om kartan.
Michael Wictor är vd för Ehandel.se.Bild: Sven-Erik Svensson.
– Just nu är livsmedel en av de absolut mest intressanta branscherna. Så fort de stora kedjorna får fart på sin e-handel bör de också ta den största delen av kakan på marknaden, säger Michael Wictor, vd för mötesplatsen Ehandel.se.
Han pekar på siffror för marknaden i England där den digitala handeln med livsmedel svarar för cirka 50 procent av den samlade livsmedelshandeln.
– I Sverige tror jag att det endast handlar om runt tio procent, så det finns en enorm potential. Sedan växer det så det knakar, och det är bara en tidsfråga innan livsmedelsbranschen smäller till.
Det är bara en tidsfråga innan livsmedelsbranschen smäller till
Varför dröjer islossningen?
– En förklaring är att flera livsmedelsdetaljisterna sitter med franchiseupplägg. Det gör det svårare för dem att komma igång med e-handel, eftersom större beslut ska tas centralt, säger Michael Wictor som också ser potential för större sällanköpsvaror.
Han menar att vi bara är några år bort från att kunna genomföra bilköp online. Amerikanska Tesla är en aktör som driver på den utvecklingen, och på hemmaplan har den Landskronabaserade elbilstillveraren Uniti och hemelektronikkedjan Media Markt nyligen inlett samarbete.
– Det finns ingen poäng med att åka ut till bilhandlare för att genomföra köpet, och provkörningen kan man lösa med bland annat showrooms. Även inom den vanligaste e-handelsbranschen, hus och hem, finns det större artiklar som badrum och kök med fortsatt stor tillväxtpotential för e-handel, säger Michael Wictor.
Fakta

Skånsk e-handel i siffror

De vanligaste branscherna och antal bolag:

1. Hus & Hem: 185.

2. Hemelektronik: 88.

3. Sport & Fritid: 81.

4. Kläder & Mode: 69.

5. Hobby & Fritid: 68.

De största e-handlarna (omsättning i kronor):

1. Cdon 1 721 072 000.

2. Boozt 1 407 400 000.

3. Bygghemma 927 830 000.

4. Skånska Byggvaror 718 467 000.

5. Carpetvista 236 653 000.

6. Euro Florist 213 305 000.

7. Fyrklövern 191 261 000.

8. Coolstuff 185 346 000.

9. Conrad 143 947 000.

10. Byggshop 97 463 000.

De mest lönsamma e-handlarna (vinst i kronor):

1. Bygghemma 33 169 000.

2. Boozt 14 100 000.

3. Carpetvista 13 617 000.

4. Elekcig 12 633 000.

5. Mullet Scandinavia 6 154 000.

Källa: Ehandel.se

Gå till toppen