Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Lund

Rekordstor bro byggs över motorvägen i Lund

En betongbil var tionde minut. Det behövs just nu när Sveriges största brokonstruktion gjuts i norra Lund för att spårvägen ska kunna köra under motorvägen.

Spårvägen kräver en bredare och djupare underfart där den passerar under E22:an, mellan Östra Torn och Ideon-området. Den nya konstruktionen ska gjutas i två etapper med cirka 750 kubikmeter betong i vardera etapp som ska pumpas ner i gjutformar 30-40 meter öster om motorvägen. Kostnad: 40 miljoner kronor.
Den första etappen gjuts utan uppehåll i 24 timmar, från onsdag eftermiddag till torsdag eftermiddag 13-14 december. Etapp 2 kommer att gjutas i februari.
– Denna enskilda brokonstruktion är den största någonsin i Sverige som skjuts på plats, säger Magnus Johnsson, försäljningsansvarig på Sydsten som tillsammans med Skanska bygger den nya bron.
Den nya bron kommer att väga 5 000 ton. Till gjutningen används Sveriges största betongpump som når 60 meter. Sydstens fabriker i Hardeberga och Fosie kommer att vara igång hela natten mellan 13 och 14 december för att 750 kubikmeter betong ska kunna produceras kontinuerligt.
– Det handlar om cirka 120 betongbilar på 24 timmar. Som mest kommer det att anlända en lastbil var tionde minut, säger Magnus Johnsson.
I april kommer motorvägen E22 att vara helt avstängd under två veckor. Då ska den gamla bron rivas och den nya skjutas på plats.
– Vi jobbar tillsammans med Trafikverket, räddningstjänsten och Skånetrafiken för att begränsa hur trafiken påverkas, säger Pernilla von Strokirch, projektchef för spårvägsbygget i Lund.
En ny bro byggs just nu vid E22 i norra Lund.Bild: Bengt Arvidson
Läs alla artiklar om: Spårvägen i Lund
Gå till toppen