Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmö

Drönartävling i neon – på Tekniska museet

Under lördagen hade femton drönarfantaster samlats på Tekniska museet. De var där för att göra upp om vem som är bäst i droneracing – vem som är skickligast på att flyga drönare.

– Att köra droneracing är som att ta tv-spel till verkligheten, säger Niklas Norberg som är en av arrangörerna av lördagens tävling.
Niklas Norberg tillhör laget Team Kickracing och han är en av de som arrangerar lördagens tävling. Här vi visar han upp två olika drönartyper.Bild: Hussein El-alawi
Museets hörsal lyses upp av en bana av neonljus och det surrar svagt från drönarna som susar förbi i 30 kilometer i timmen och flyger under olika typer av hinder.
– Det går inte så jättesnabbt, men har du glasögonen på dig så är du som inne i drönaren, som en pilot. Detta kan du se på storskärmen, säger Radek Rembowski, en annan av arrangörerna.
Tävlingen är uppdelad i heat. Under tre lopp får piloterna samla ihop sina tider och varv vilket senare resulterar i en rankning inom en av klasserna A till F.Bild: Hussein El-alawi
I dagens tävling får drönarna max vara 125 millimeter i diameter och de går i cirka trettio kilometer i timmen. Radek Rembowski som är ordförande i Flygakademien – en organisation där ungdomar får lära sig droneracing – har stått för banbyggandet.
– Främst finns föreningen till för ungdomar, som en instegsport för att lära sig en ny sport. Det behövs en injektion av yngre. En av ungdomarna har precis varit i Sydkorea och tävlat, säger han.
Han är glad för uppslutningen men tycker att Sverige ligger efter i sporten – där det går att tjäna miljoner – och menar att det är lagarnas fel.
– Under ett helt år var all drönarkörning förbjuden enligt lag. Då tappade Sverige mycket.
Dennis Nilsson ser in i glasögonen när han styr sin drönare. Glasögonen ger en cockpitvy.Bild: Hussein El-alawi
Niklas Norberg, medlem i Team Kickracing, berättar att det är fyra personer i varje lag men att alla tävlar individuellt.
– Ja, det är som ett racinglag. Vi hjälps åt att fixa sponsorer och sånt men vi tävlar individuellt. Vårt lag är som ”folkets lag”, vi vinner inte alltid och vi är inte bäst. Men vi har kul och hjälper ungdomarna att ha kul och hitta en plats i en sport.
De större drönarna, som flygs utomhus kan gå upp till 150 kilometer i timmen och kostar cirka 3 000 kronor.Bild: Hussein El-alawi
Enligt en av Sveriges bästa drönarpiloter, Noa Koch, krävs det att man har bra koordinationsförmåga, reflexer och racingtänk.
– Det är som bilracing, man måste tänka på kurvor och att hålla en jämn höjd. Jag var i Sydkorea precis och tävlade, jag hamnade i topp sexton men jag hade tekniska problem, säger han.
Drönarna styrs med en handkontroll.Bild: Hussein El-alawi
Gå till toppen