Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Intressant visuell essä

Marie Raffn, "Round turn open loop dragon (fly/robe) sloper".Bild: Nadja Erixon/Delfi

Marie Raffn

KONST. La Robe Chinoise, Delfi, Malmö, t o m 20/12.
Delfi är nytt för säsongen, och drivs av några elever från KHM. Marie Raffn gick ut i fjor och idén till sin installation fick hon då hon upptäckte att de kinesiska tecknen på hennes sidenklänning var en dikt som publicerats 1772 i en omfattande boksamling med kejsaren Quianlong som initiativtagare.
På samtida bilder framträder han i en fotsid sidendräkt prydd med drakar. Raffn ville rekonstruera drakdräkten. Mönstret har hon tecknat direkt på golvet och på fyra grova rep hänger tillskurna tygbitar. Från en högtalare kommer ord ut i rummet, jag uppfattar ”robe”, dräkt. Det är suggestivt, men tygerna är mer än så, allt i rummet hänger ihop i äventyrliga tankebanor, där en association leder vidare till nästa i fri flykt.
Knappt undrade jag över repen i rummet, förrän en röst i ljudverket uttalade ordet ”robe” som ”rope”. Så var repen på plats. Ett annat motiv i utställningen är skira trollsländor. Deras engelska namn, dragon fly, knyter dem förstås till kejsarens dräkt. Och ännu mer poetiskt blir det på danska – guldsmed. Det får mig tänka på det filigranarbete som sländornas flykt liknar, en bild av det utsökta sömnadsarbete en kinesisk sidendräkt kräver. Sömmar som trollsländeflykt i knutar och loopar – Raffn bjuder på sådana vackra kopplingar utan att förlora fokus i sin visuella essä om en kinesisk dräkt. Det här är en ovanlig skräddarkonst, där plagget aldrig kan bli klart, bara mer och mer intressant.
Gå till toppen