Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Intressant visuell essä

Marie Raffn, "Round turn open loop dragon (fly/robe) sloper".Bild: Nadja Erixon/Delfi

Marie Raffn

KONST. La Robe Chinoise, Delfi, Malmö, t o m 20/12.
Delfi är nytt för säsongen, och drivs av några elever från KHM. Marie Raffn gick ut i fjor och idén till sin installation fick hon då hon upptäckte att de kinesiska tecknen på hennes sidenklänning var en dikt som publicerats 1772 i en omfattande boksamling med kejsaren Quianlong som initiativtagare.
På samtida bilder framträder han i en fotsid sidendräkt prydd med drakar. Raffn ville rekonstruera drakdräkten. Mönstret har hon tecknat direkt på golvet och på fyra grova rep hänger tillskurna tygbitar. Från en högtalare kommer ord ut i rummet, jag uppfattar ”robe”, dräkt. Det är suggestivt, men tygerna är mer än så, allt i rummet hänger ihop i äventyrliga tankebanor, där en association leder vidare till nästa i fri flykt.
Knappt undrade jag över repen i rummet, förrän en röst i ljudverket uttalade ordet ”robe” som ”rope”. Så var repen på plats. Ett annat motiv i utställningen är skira trollsländor. Deras engelska namn, dragon fly, knyter dem förstås till kejsarens dräkt. Och ännu mer poetiskt blir det på danska – guldsmed. Det får mig tänka på det filigranarbete som sländornas flykt liknar, en bild av det utsökta sömnadsarbete en kinesisk sidendräkt kräver. Sömmar som trollsländeflykt i knutar och loopar – Raffn bjuder på sådana vackra kopplingar utan att förlora fokus i sin visuella essä om en kinesisk dräkt. Det här är en ovanlig skräddarkonst, där plagget aldrig kan bli klart, bara mer och mer intressant.
Gå till toppen