Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Tjugotal lastbilar i kortege mot lönedumpning

”Det är inte ofta man får applåder av lastbilsförare”, sa mc-polisen Sören Johansson när han inledningstalade vid ett lastbilsflak på Scanias parkering i östra Ramlösa. Sedan mullrade lastbilarna iväg mot E6 och vidare mot Väla, i protest mot lönedumpning i branschen och för fler trafikpoliser.

”Alla åkerier från utlandet är inte banditer, men det är många vi inte har koll på. Det finns förare från Bulgarien som bor i sina bilar som nomader. Man utnyttjar de här stackars människorna”, säger mc-polisen Sören Johansson till de samlade lastbilsförarna.Bild: Sven-Erik Svensson
Nästan som en ironi stod omkring tio lastbilar med rumänska och polska registreringsskyltar uppställda längst Trintegatan, när lastbilsförarna samlades för sin numera årliga protestkortege.
– Våra problem står på gatan här. Konkurrenter från Rumänien, Makedonien och Bulgarien kör för halva priset. Det är modernt slaveri. Förarna är iväg i månader och kör för svältlöner, sa Christian Holmgren, en av de två arrangörerna.
Polisen Sören Johansson betonade att polisen lägger mycket jobb på att avslöja manipulerade färdskrivare, men att antalet trafikpoliser minskat till en tredjedel under de senaste tio åren.
– Vi tar betalt direkt på plats. Ingen som inte hör hemma i Skandinavien kör ifrån våra kontroller utan att ha betalat. Vi kan kontrollera vilotider och cabotage, men inte löner och skatter. Man utnyttjar dessa stackars människor, säger han.
Det var den kommentaren som möttes med rungande applåder. Decemberkortegen går för tredje året, men antalet förare var nästan halverat jämfört mot tidigare år.
– Vi började för att synas. Nu jobbar vi mer i maktens korridorer, med representanter i trafikutskottet och som rådgivare åt Transportstyrelsen. Jag vet inte varför så få ställer upp här idag, men jag tror att det kan bero på högkonjunkturen. Alla har fullt upp att göra, så jobben räcker även för dem som inte ska vara här. Men vad händer om ett år, undrar Christian Holmgren.
Lastbilsförarna Christian Holmgren och Anders Pettersson har arrangerat årets decemberkortege mot olaglig lönedumpning. Det är viktigt att problemen syns, tycker de.Bild: Sven-Erik Svensson
Ett tjugotal lastbilsförare från Helsingborg samlades på Scanias parkering för att köra karavan runt stan.Bild: Sven-Erik Svensson
Fakta

Cabotage

Cabotage är en godstransport som utförs av en utländsk operatör som tillfälligt är i landet. Syftet med EU:s cabotageregler är att transporter inte ska gå tomma tillbaka genom Europa. Problemet är att det istället lett till en prisdumpad marknad med framför allt östeuropeiska chaufförer som blir kvar i landet och tar fler körningar än tillåtet. Ofta är de underbetalda med usla villkor och måste bo långa perioder i sina bilar i väntan på nya körningar.

Gå till toppen