Kultur

Carolina Söderholm: 2017 var ett stormigt superår

Julian Rosefeldt, ”Asylum”.
Carolina Söderholm sammanfattar konstårets starkaste upplevelser.
Konståret 2017 har doftat falafel, näver och bark. Samtal och debatter har pulserat, inte minst om filmskaparen Ruben Östlunds synnerligen sevärda ”The Square” där konstvärlden blev tacksam spelplats och måltavla för hans obekväma samtidsironi vilket retade gallfeber på delar av kritikerkåren. Stormade gjorde det även kring Tony Craggs omstridda utsmyckning vid Malmö konsthall, men det var inget mot höstens dån. Det var ljudet av tusentals röster som höjdes i konstvärldens #metoo-rörelse, vars genomslag vi bara sett början av.
Fler skeva maktstrukturer blev synliga under detta konstens superår, vilket inträffar var tionde år då Documenta, Venedigbiennalen och Skulptur Projekte Münster sammanfaller.
1 Hårt kritiserade Documenta 14 i Kassel och Aten slutade nästan i konkurs, och väckte grekiska protester mot det tyska mastodontprojektet som en ny form av kolonisering. Fast alternativa horisonter öppnades då grönländska rappare och samiska jojkare tog plats på scen, och tillsammans med andra minoriteter berättade om periferins erfarenheter.
2 På den 57:e Venedig-biennalen glänste en äldre kvinnlig generation vars djärvt experimentella arbete, från performance och monumentalskulptur till digital konst, fick ett sent internationellt genombrott; däribland rumänska Geta Brătescu, kubanska Zilia Sánchez, norska Siri Aurdal, svenska Charlotte Johannesson och amerikanska Anna Halprin, medan italienska Maria Lai förstummade med böcker av bröd och stygn.
3 Privata berättelser byttes mot falafel extra allt i Dafna Maimons performance ”Orient express yourself”. Aldrig har det varit så frestande att bli lokalpatriotisk som under Lilith Performance Studios tio-årsjubileum, en världsunik verksamhet på en Sevedbakgård nära dig.
4 Med trä lent som hud eller vasst som slipade nålar berättar Samaneh Reyhani sårbart och våldsamt om begär och förtryck. Nu sällar hon sig till raden av lysande konstnärer som fortsätter verka i Malmö efter examen från konsthögskolan, däribland Hanni Kamaly, Ana Rebordão, Max Ockborn och Viktor Rosdahl, alla aktuella på hemmaplan i år.
5 Suveränt tänjde Marina Abramović kroppens, psykets och kärlekens gränser i lika andlösa som vrålande performances i årets bästa utställning på Louisiana.
6 ”Malmö brinner” på Moderna Museet Malmö bjöd på en oförutsägbar och uppslukande resa tillbaka till punkens och proggens era av drömmar och revolt.
7 Sinnrika, skarpa ”Textila undertexter” på Malmö konstmuseum lyfte fram den textila konstens banbrytare, från Hannah Ryggen till idag.
8 På Köpenhamns kaxigaste konsthall Copenhagen Contemporary – nu på väg från Papirøens forna lagerhall till Refshaleøen – lät Céleste Boursier-Mougenot zebrafinkar jamma med elgitarrer, medan Sarah Sze, Pierre Huyghe, Anselm Kiefer bidrog till ett spännande program som dock präglades av viss gubbighet. I egen klass stod dock Julian Rosefeldts magnifika retrospektiv på Nikolaj Kunsthal.
9 Med kollektivt måleri, riter och anti-happenings gjorde Bauhaussituationisterna skånska Drakabygget och Ubbeboda till centrum för ett internationellt avantgarde. Kristianstads konsthall visar en radikal och färgexplosiv skånsk-dansk konsthistoria.
Gå till toppen