Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Bubbel i glasen fortsätter öka

Svenskarna har gjort lyx till vardagskonsumtion. Systembolaget fortsätter öka sin försäljning av mousserande vin och champagne, medan röda viner tappar. Till jul och nyår ökar rusningen efter de bubblande dryckerna.

Försäljningen av "bubbel" har ökat kraftigt de senaste åren.
– Det är fler och fler som upptäcker att mousserande och champagne också går att dricka till mat. Det vi ser samtidigt är att rött vin, som är väldigt mycket större från början, minskar lite grann. Man ersätter en måltidsdryck med en annan, säger Ulf Sjödin, sortimentschef på Systembolaget.
2016 års siffror visar att försäljningen av glögg, julöl och champagne ökade stort under december. Nästan en femtedel, 24 procent, av fjolårets försäljning av champagne inträffade under december månad. 2017 års statistik är ännu inte klar, men trenden väntas hålla i sig med en likartad ökning inför storhelgerna i år.
– Vi har haft en stadig ökning som legat på 10–15, ibland uppåt 20 procent årligen, under väldigt många år, säger Ulf Sjödin.
Vad det ökade intresset för mousserande drycker överlag beror på är svårt att säga, enligt honom:
– Det började vid millennieskiftet, man ser väldigt tydligt att något hände där. Man blir bjuden på mousserande hos vänner, och så provar man det själv. Det går så att säga från bord till bord över landet.
Till skillnad från andra viner är kunderna mer trogna sitt varumärke av mousserande viner. På senare år har proseccon från Italien tillkommit, och förutom en stor ökning på champagne ökar även den spanska cavan. Frankrike, Spanien och Italien står för nästan allt mousserande som säljs i Sverige.
Det som ökar mest är mellanprisklass och de allra dyraste sorterna.
– De som har råd köper dyr champagne, de andra köper något som är lite dyrare än vad de brukar göra annars, säger Ulf Sjödin.
Julöl och glögg är dock fortfarande storsäljarna under december månad, med en försäljningsandel på 74 respektive 58 procent av helårets under 2016.
Fakta

Systemets decemberförsäljning

Dryck 1000-tal liter Andelen av 2016 års försäljning (proc)

• Julöl 2146 74

• Glögg 1555 58

• Champagne 382 24

• Kryddat brännvin 228 22

• Alkoholfritt 614 18

• Övrigt mousserande vin 2002 15

• Sprit 2404 13

• Vin 21218 11

• Cider- och blanddrycker 1755 10

• Öl 23950 10

Källa: Systembolaget

Gå till toppen