Kolumnen

Ingrid Runsten: ”Klimatskäl talar för Europaspåret.”

Bild: Lars Brundin
SVT:s serie Bron har gått in på sista säsongen. Det är en historia om brott och död men också om samarbete över Sundet. Till sommaren fyller Öresundsbron 18 år och den är fortfarande den enda i sitt slag. Inte heller 2018 lär bli ett avgörande år för nästa fasta sundsförbindelse – tyvärr.
Frågan får det att gnissla inom Familjen Helsingborg – samarbetsorganet med det ganska fåniga namnet i nordvästra Skåne där även Landskrona ingår.
Landskronas kommunalråd Torkild Strandberg (L) fortsätter att på olika sätt lobba för det så kallade Europaspåret, trots att Helsingborg har Region Skåne och – åtminstone på pappret – Greater Copenhagen bakom sig.
Men Torkild Strandberg har ett bra argument. Han skriver i en debattartikel i HD och Sydsvenskan:
”En HH-förbindelse skulle inte möta den svenska exportindustrins behov av säkra, snabba och miljövänliga godstransporter till Europa.”
Kystbanen, järnvägen mellan Helsingör och Köpenhamn, har begränsad kapacitet. Och i Danmark finns ingen entusiasm för att bygga ut järnvägen i det miljökänsliga området. En järnvägstunnel mellan Landskrona och Köpenhamn skulle däremot kunna fungera för både persontåg och godståg.
Godstrafiken med lastbil ökar kraftigt. E6:an är igenkorkad och livsfarlig. Klimatskäl talar för Europaspåret när mer gods måste transporteras på järnväg.
Dessutom skulle restiden med tåg mellan Helsingborg och Köpenhamn bli kortare via Landskrona än via Helsingborg-Helsingör.
Torkild Strandberg kallar den fasta HH-planen för en ”symbolfråga”. Vilket naturligtvis retar dess förespråkare. Som svarat i en debattartikel signerad av nio kommunstyrelseordförande i nordvästra Skåne.
De hänvisar till att den svenska och danska staten nu genomför vad som kallas en ”strategisk analys” som beräknas vara klar 2020. Dessutom kan en HH-förbindelse till stor del finansieras via avgifter för fordon eftersom den skulle bestå av två tunnlar – en för bilar och en för persontåg.
Så kommer huvudargumentet:
”En HH-förbindelse innebär att Öresund knyts samman där avståndet är som kortast.”
Men Öresundsbron byggdes inte där avståndet var som kortast utan där regionen är som mest tätbefolkad. Bron visade sig gynna också Helsingborg. Det skulle även Europaspåret via Landskrona göra.
Den danska transportministern Ole Birk Olesen (LA) är positiv till biltunneln men skeptisk till tågtunneln. Han vill slippa bygga ut järnvägen på den danska sidan.
Den fasta HH-planen behöver komma till ett avslut – byggas eller glömmas. Men avgörandet ligger på andra sidan Sundet, hos den danska regeringen. Och om den danska regeringen bara vill ha en fast vägförbindelse på HH-leden borde det vara den svenska regeringens tur att säga nej.
Klimatskäl – hållbara transporter – måste få avgöra var nästa fasta förbindelse över Öresund ska byggas.
Gå till toppen