Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Fidan och Salih: Turkisk pärla om arrangerat äktenskap

Serhat Yigit och Ece Tatay i "Fidan och Salih", ett turkiskt drama om ett arrangerat äktenskap.Bild: Buff

Fidan och Salih

BIO. DRAMA. Turkiet (Yarim), 2016. Regi: Cagil Nurhake Aydogdu. Med: Ece Tatay, Serhat Yigit, Hülya Böcekli. Åldersgräns: 11 år. Längd: 1.30.

Buff-distribuerade ”Fidan och Salih” är en oemotståndlig liten pärla på svenska biografmarknaden. Att Turkiet har en betydande filmproduktion med både folkligt breda komedier och en stark art house-tradition vet den filmintresserade. ”Fidan och Salih” hamnar någonstans mitt emellan de två kategorierna och berättar om en ovanlig vänskaps- och kärlekshistoria.
Dramat tar sin början i en liten fattig by med kurdisk befolkning långt bort i östra delen av landet. Här sörjer tonårsflickan Fidan sin döda mor och tar hand om sina två yngre bröder. En dag kommer ett par från en liten stad i det betydligt mer moderna västra Turkiet, nära havet, för att hämta Fidan som brud till sin son Salih. Vad hon inte vet är att brudgummen lider av en funktionsnedsättning och helst ägnar dagarna åt att spela fotboll med småkillar. Sin unga brud bryr han sig till en början inte alls om. Bröllopsgåvan, en mobil, upptar hans fulla intresse.
Med ett lysande foto signerat Önder Sengül skildrar regissören Cagil Nurhake Aydogdu enkelt och realistiskt med vissa poetiska och inte minst humoristiska inslag den udda relation som sakta växer fram mellan de två. Här finns aldrig något förutsägbart och historien utvecklar sig till ett frigörelsedrama, där Salih hela tiden tvingas utstå ord som ”idiot” från sin äldre bror och är bortskämd av mamman. Fidan å sin sida reagerar mot att hon mot sin vilja tvingats in i en visserligen modernare och mer förmögen familj än sin egen, men att hon samtidigt förväntas dela hushållsgöromålen med broderns hustru. Här finns en rad psykologiska spänningar med bland annat svartsjuka under ytan.
Till filmens förtjänster hör också den inblick åskådaren får i familjens dagliga liv både i hemmet och i olivlundar och på vinfälten. Utåt sett råder en patriarkal ordning men hemma styr hustrun. Hon spelas alldeles utmärkt av Hülya Böcekli. Ece Tatay (Fidan) och Serhat Yigit (Salih) gör briljanta rolltolkningar där regissören framför allt använder deras mångskiftande ansiktsuttryck.
Filmen har ett vackert metaforrikt, öppet slut.
Gå till toppen