Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Malmöbaserat utbildningsföretag siktar på nya marknader

E-kunskapsföretaget Tictac Interactive räknar med att nå ut på en större marknad under 2018. Malmöbolaget ställer samtidigt om siktet i verksamheten.

Tictac Interactive utvecklar plattformar för digital lärande. Kunderna finns i näringslivet och offentliga verksamheter.
Hittills har mycket kraft lagts på innehållet. Nu koncentrerar sig företaget på att utveckla den digitala plattformen.
– Ett skäl till det är att vi vill nå ut internationellt, säger Carolina Palmqvist, vd på Tictac Interactive.
Carolina Palmqvist, vd för Tictac Interactive, menar att företaget ska kunna växa relativt kraftigt under 2018.Bild: Jenny Leyman
Under 2017 etablerade sig Tictac i Norge. Bolaget har dessutom kontor i Göteborg och Stockholm, förutom huvudkontoret i Malmö.
Carolina Palmqvist är nöjd med utfallet i Norge och siktar på satsningar i Danmark och Finland under året. Det kan bli mer.
– Vi har dessutom tillsatt ett projekt där vi tittar på hur vi ska kunna distribuera vår plattform utanför Norden. Vi tror att det kanske behövs en annan modell när vi tittar på resten av Europa, men det kräver närmare analys.
Tyskland ligger närmast till.
– Den tyska marknaden är mycket större än den nordiska. Lyckas vi där har vi inte resurser att nyanställa och växa så snabbt som det behövs, då är det kanske bättre att samarbeta med starka, lokala partners.
Går allt enligt enigt planerna ska Tictacs företrädare ha bestämt sig för hur bolaget ska gå vidare till slutet av sommaren.
Digital utbildning, edtech, är en växande bransch. Det finns en rad aktörer på en än så länge fragmenterad marknad. Tictac hävdar sig väl, enligt Carolina Palmqvist.
– Enkelheten och möjligheten för kunderna att kunna integrera vår plattform med vilket system som helst är förklaringen till att vi tar affärer, skulle jag säga.
Under 2016 omsatte Tictac Interactive 30 miljoner kronor med ett rörelseresultat på 2,6 miljoner kronor samt omkring 25 anställda. Bolaget visade en vinstmarginal på närmare 9 procent.
Carolina Palmqvist räknar med att omsättningen ska öka med minst 15 procent under 2018. Ett skäl är den nya strategiska inriktningen på att utveckla plattformen, vilket även ska bidra till att vårda lönsamheten.
– Affären kring plattformen är mycket mer förutsägbar än att producera innehåll och har större marginaler, säger hon.
Gå till toppen