Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Världen

Snart ser ditt Facebook-flöde helt annorlunda ut

Facebook omprogrammerar den algoritm som bestämmer vad som visas i ditt flöde. Förändringen sker samtidigt som det blåser rejält om Internet-jätten, som anklagas för att möjliggöra spridning av desinformation och hatiskt innehåll.

Facebook är på gång att förändra den algoritm som bestämmer vilket innehåll som visas i användarnas flöden.
– Vi vill se till att vår produkt inte bara är rolig, utan också bra för människor, säger Mark Zuckerberg, vd Facebook.
Det handlar om ett skifte, där kommersiellt innehåll och nyhetsposter kommer att prioriteras ned. Algoritmen kommer se till att användarna ser mer innehåll som deras vänner, familj och bekanta delar. Enligt Mark Zuckerberg syftar förändringen till att maximera mängden ”meningsfullt innehåll” som användarna konsumerar på Facebook, skriver NY Times.
För de över två miljarder människor använder Facebook innebär förändringen att de kommer ta del av allt mindre innehåll som Mark Zuckerberg beskriver som ”passivt” – videor och artiklar som bara kräver att läsaren lutar sig tillbaka och blir en mottagare. Istället prioriteras innehåll som gör oss aktiva: som får oss att känna, kommentera och dela.
– När människor socialiserar med människor som dem står nära, blir den sociala interaktionen mer meningsfull. Det är bra för välmåendet, säger David Ginsberg, forskningsledare på företaget.
De senaste åren har allt fler nyhetsmedier, intresseföreningar och småföretag börjat se Facebook som en huvudkanal för att nå ut till läsare och medlemmar. Med den nya algoritmen kommer deras innehåll att prioriteras ned.
Skiftet, som är det mest omfattande på flera år, presenteras i en tid när det blåser kring Internet-jätten. Nästa vecka ska representanter från Facebook tillsammans med Twitter och Youtube frågas ut av den amerikanska senaten angående spridningen av extremistisk propaganda på nätet.
Facebook har tidigare kritiserats för att möjliggöra spridning av så kallade falska nyheter och hatiskt innehåll. Diskussionen blossade upp ordentligt efter presidentvalet i USA 2016, och pågår fortfarande, inte minst efter att man bekräftade att ryska agenter spred desinformation till amerikanska Facebook-användare för att påverka valutgången i förra presidentvalet.
Gå till toppen