Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Två nya kranar ska öka godstrafiken på räls

De är nitton meter höga och nästan 50 meter breda. De två nya lastkranarna som ska underlätta arbetet med att lasta och lossa godståg på Jernhusens kombiterminal i Malmö.

Kombiterminalens nya kranar håller på att byggas.Bild: Bengt Arvidson
Det är Jernhusen som satsar 100 miljoner kronor för att öka kapaciteten för spårbundna transporter. I dag lossas och lastas tågen med hjälp av truckar. När kranarna är på plats ökar terminalens lastkapacitet med 75 procent.
– Kranarna står över fyra spår och når dem alla. Med truckar kan vi egentligen bara jobba med högst två spår – om det första är tomt, säger Henrik Därth, chef försäljning och leverans på Jernhusen.
De två kranarna har kommit i delar, likt ett jättemeccano, som svetsas samman i Malmö. Arbetet började under måndagseftermiddagen och i april beräknas kranarna vara i full dift. Då kommer de att röra sig fram och tillbaka på räls likt gigantiska traverser.
– Jernhusen vill lyfta frågan och få alla att upptäcka järnvägens fördelar jämfört med att göra längre transporter på vägarna. Det är därför vi gör denna investering, säger Henrik Därth.
Lastkapaciteten ökar med 75 procent när kranarna är i drift.Bild: Bengt Arvidson
Gå till toppen