Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Aktuella frågor

Debattinlägg: ”Vägen till topptalangerna går inte via pink ghettos.”

Det behövs fler kvinnor i strategiska nyckelpositioner med ett tydligt ansvar för intäkter, resultat och lönsamhet. Det är roller som också gör att kvinnorna har möjlighet att bli befordrade till vd, skriver Nusin Cilgin Björklund, rekryteringskonsult på företaget Wes.

Försäljningschef är det jobb som i störst utsträckning leder till vd-posten inom ett företag, skriver artikelförfattaren.Bild: ANDERS WIKLUND / TT
Att sträva efter jämställda och inkluderande organisationer och ledningsgrupper där alla oavsett kön eller bakgrund har samma möjlighet att nå den absoluta toppen är en förutsättning för företag att överleva på en marknad där det pågår en jakt på de bästa talangerna och där mångfald ökar tillväxt och lönsamhet. Att det är så bekräftar många studier. Till exempel visade konsultföretaget McKinsey i studien Diversity Matters, där Europas största bolag utvärderades under en sjuårsperiod, att företag med fler kvinnor i ledningen har 56 procent bättre resultat jämfört med de bolag som saknar kvinnor i ledningen. Företagen med kvinnor på toppositioner hade också 41 procent högre aktieavkastning.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen