Lund

Räkna med framgång efter träning i Lund

Hundra gymnasieelever som tycker att vanlig skolmatematik är tråkigt enkelt samlades för att öva sig i kreativ problemlösning.

Ellinor Jönson från Stockholm gillar matematiska utmaningar.Bild: Patrik Renmark
Om man har ett schackbräde och en påse dominobrickor i lämplig storlek kan man täcka över brädet med brickorna så att varje dominobricka ligger på två schackrutor. Men kan man göra samma sak också om man tar bort två motsatta hörn av schackbrädan?
Eleverna som sitter i Lunds universitets matematikhus och stirrar på de snirkliga formlerna på svarta tavlan behöver inte några dominobrickor för att lösa problemet.
– Vad var det jag skulle skriva nu? frågar läraren Nicole Hedblom som står vid tavlan mitt i en komplicerad formel.
En elev ropar snabbt ut rätt siffror och bokstäver, en lång radda. En annan kompletterar.
Nicole Hedblom skriver ekvationen på tavlan.
– Stämmer det nu? Varför stämmer det? frågar hon sedan.
Svaret kommer omedelbart och är lika obegripligt som själva ekvationen. Eller klart som korvspad. Det beror på vem man frågar.
Axel Lokrantz från Helsingborg deltar i matematiklägret för tredje gången.Bild: Patrik Renmark
I pausen frågar vi Ellinor Jönson, som går i tredje klass på Norra real i Stockholm, vad lektionen handlade om.
– Funktionalekvationer, förklarar hon.
Jaha?
– I stället för en vanlig ekvation, där vi ska hitta ett tal, så har vi en ekvation där vi ska hitta en hel funktion, översätter Axel Lokrantz.
Han bor i Helsingborg och går på Polhemskolan i Lund. Det är tredje gången han deltar i matematiklägret föreningen Ung vetenskapssport ordnar. Också Ellinor Jönson har varit med tidigare. Båda gillar utmaningar.
– I skolan får man uppgifter efter att man först gått igenom metoden som ska användas för att lösa dem, man behöver aldrig tänka på hur man ska göra.
Lars Åström är grundare till föreningen som står bakom mattelägret. Han är också tredjeårsstudent på LTH, där han läser civilingenjörsprogrammet – och samtidigt ska han ta kandidatexamen i ekonomi.
– Många som är här är ganska ambitiösa och kanske läser dubbla utbildningar, säger han.
Hundra gymnasieelever som tycker att vanlig skolmatematik är lite för enkelt samlades för att öva sig i kreativ problemlösning.Bild: Patrik Renmark
Matematiklägren behövs inte bara för att eleverna ska bli bättre på problemlösning och lyckas i matematiktävlingar, menar Lars Åström. Minst lika viktigt är att de får träffa likasinnade.
– Här har vi hundra elever som troligtvis alla har känt att de var bäst i sin klass och att det var få de kunde prata matte med. Här kan de umgås.
Men hur var det med schackbrädet och dominobrickorna? Hur löser man uppgiften utan att besöka en leksaksaffär först? Det kan Lars Åström svara på.
– Det är min favorituppgift. Om man tar bort de två hörnen på schackbrädet så tar man bort två rutor som har samma färg. En dominobricka täcker alltid en vit och en svart ruta. Om vi då har 32 vita och 30 svarta rutor så kommer det till slut att bli två vita rutor över. Så det går inte att täcka brädet, hur man än gör.
Men är det där matte? Du räknade ju inget?
– Matematik är inte bara att räkna med siffror. Matte är egentligen logik, och just det där problemet kommer från en gren som heter kombinatorik.
Gå till toppen