Sverige

Martin Timell anmäler SVT, Sveriges Radio och TV4

Martin Timell anser att medieföretagen har orsakat honom publicistisk skada genom att namnge honom i sin rapportering. ”Jag har ingen samhällsbärande funktion utan är bara en tv-snickare” skriver han bland annat i anmälan.

Martin Timell anmäller SVT, TV4 och Sveriges radio till Granskningsnämnden.Bild: JONAS EKSTRÖMER / TT
– Jag ville bara att det skulle komma till en granskning huruvida man kan namnge mig på det här sättet. Jag har anmält det till Granskningsnämnden för att det ska bli granskat av just dem, säger Timell i en kommentar till SVT Nyheter.
I slutet av förra året anklagades Martin Timell av flera kvinnor för övergrepp och sexuella trakasserier. Efter att anklagelserna blev kända i en granskning av Expressen fick Timell lämna sina uppdrag på TV4. Kanalen ställde dessutom in alla framtida program med den välkände tv-profilen.
Läs mer:Martin Timell bryter tystnaden
Timell vill att Granskningsnämnden prövar om det var försvarbart att hans namn offentliggjordes av etermedierna:
”Jag har ingen samhällsbärande funktion utan är bara en tv-snickare. Det har inneburit oerhört lidande för mig och min familj att ha blivit uthängd på detta vis”, skriver Martin Timell i sin anmälan.
Expressen var först med att publicera Martin Timells namn, men dagstidningar och tryckta medier omfattas inte av Granskningsnämndens verksamhet, utan av Allmänhetens Pressombudsman (PO).
Martin Timell vill inte svara på om han PO-anmält några tryckta medier.
Läs alla artiklar om: Nätkampanjen #metoo
Gå till toppen