Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

När kroppen upphör att existera

Stillbild ur "The disappearance and return of a beloved".Bild: Henrik Lund Jørgensen

Henrik Lund Jørgensen

KONST. The disappearance and return of a beloved, Krognoshuset, Lund, t o m 11/2.
Bakom glasade ytor står ugnarna på rad. Med minutiös precision skjuter maskinen in kistan i hettan. I skisser, fotografier och film följer Henrik Lund Jørgensen arbetet i Danmarks största och modernaste krematorium.
Från pyramidernas gravkamrar och antikens dödsmasker till 1800-talssymbolisternas ödesmättade mystik har konsten ägnat sig åt de bortgångna. Men sällan framträder hanteringen av de döda med sådan sval effektivitet.
Ritat av Henning Larsens arkitektkontor (som också gjort Malmö stadsbibliotek) är Fælleskrematoriet i Ringsted en studie i såväl rationell teknologi som den skandinaviska modernismens formtradition. Inget har lämnats åt slumpen, från materialval, ergonomi och samspelet med naturen, till återbruket av ugnarnas värme i det kommunala fjärrvärmenätet.
Malmöbaserade Lund Jørgensens film, i samarbete med filmfotograf Martin Top Jacobsen, präglas av samma metodiska distans och transparens som verksamheten själv. Upplevelsen är närmast fysisk, jag liksom stillnar och kallnar. Industrialiseringens kyla möter en respektfull process som byggts och programmerats in. Men i detta laddade ögonblick då kroppen upphör att existera, är människan märkligt frånvarande.
Desto mer effektfullt när Lund Jørgensen tillsammans med ljudkonstnären Jakob Riis och kompositören Emeli Ek under öppningshelgen koncentrerat återskapade filmens ljud för hand. På Krognoshuset visas spåren efter performancen, då bubbelplast och bönpåsar blev till ljudet av regn och eld. Varsamt görs den mänskliga handen närvarande på nytt, och ytterligare en dimension fogas till detta tunga, väl genomförda projekt.
Gå till toppen