Huvudledare

Ledare: Håll i ratten. Nu får det vara slutsurfat.

Numera uttryckligen förbjudet.Bild: Erik Nylander/TT
Den nya regeln gäller sedan i torsdags, den 1 februari. Nu är det uttryckligen förbjudet att använda mobilen när du kör ett motordrivet fordon. Om du håller mobilen i handen, vill säga.
Äntligen, säger många.
Vi har väl alla sett dem i trafiken, snurriga, okoncentrerade trafikanter som sedan visar sig ha mobiltelefonen i näven, till synes okänsliga för ökad olycksrisk. Det är också, enligt statistiken, stor risk att vi själva tillhör dem som ibland messar eller kollar mejl vid ratten – sju av tio sägs göra det.
Hur kan Sverige, detta säkerhetsmedvetna land med ett folk som ofta beskylls för att vara trygghetsknarkande, tillhöra de absolut sista länderna i Europa som inför ett dylikt förbud? För det begriper en barnunge att surfande vid rattar och styren är uppenbart livsfarligt.
Svaret är att förbudet på sätt och vis funnits länge.
Den tidigare regeln i trafikförordningen sade att mobiltelefon eller GPS inte fick användas på ett sätt som inverkade menligt på bilkörningen. Även före 2013 kunde en surfande bilist dömas för vårdslöshet i trafik.
Den nya lagregeln är knappast knivskarp. Snarare luddig. Inte ens erfarna trafikpoliser kan säga exakt vad som är förbjudet.
”Regeln öppnar naturligtvis för alla möjliga tolkningar”, säger poliskommissarie Erling Andersson i Aftonbladet och syftar på vad som kan tänkas ingå i begreppet ”mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning”. Och får man under färd trycka på mobilen om den är fastsatt på instrumentbrädan?
Egentligen har de politiker och forskare som i åratal varit motståndare till en lag mot mobilfibblande vid ratten en poäng. I själva verket är alla aktiviteter i bilen som stör koncentrationen och tar uppmärksamheten från trafiken äventyrliga, också prat med uppkoppling via handsfree.
Så i viss mån är det nya mobilförbudet en signallag, en symbollag. Den är inte i första hand tänkt att öka antalet fällande domar, utan vill sända ett budskap och på sikt förändra samhällets normer. Ungefär som det ibland har sagts om sexköpslagen och förbudet mot barnaga. Det är framför allt attityderna som ska förändras.
Förändrade attityder kan behövas. Regeringen satsar på en nystart för nollvisionen, att ingen ska dödas eller allvarligt skadas i trafiken. Enligt preliminära siffror omkom 254 personer i fjol i vägtrafiken – den lägsta siffran efter andra världskriget. Att jämföra med 591 personer år 2000.
Det går alltså att kraftigt minska antalet trafikoffer.
Om syftet med en regel mot rattsurfning är att inpränta i de normalt laglydiga svenskarnas medvetande att det är både synnerligen korkat och lagstridigt att messa eller mejla medan man kör bil, så kan det nog vara värt det.
Se mobilregeln som en påminnelse. Ingen ska inbilla sig att hen är en simultankapacitetens okrönta mästare. Ingen klarar kombinationen av rattsurfning och full uppmärksamhet på trafiken.
Så. Händerna på ratten. Ögonen på vägen.
Signalpolitik? Tuta och kör.
Läs alla artiklar om: Mobilen i bilen
Gå till toppen