Dygnet runt

Fyra festivalgeneraler vill värna öppenheten och förändringen

16 augusti 1985 var startdatumet för Malmöfestivalen – i år äger den rum den 10 till 17 augusti. Planeringen för den pågår för fullt i festivalkansliet, men vi tittar ännu en bit framåt och har bjudit in er läsare till att tycka till om vad ni vill se på kommande festivaler. Vad tycker fyra tidigare festivalgeneraler om festivalens framtid?

Bild: Johan Nilsson/TT
Det kan handla om nya platser eller nya inslag, önskeartister eller önskemat. Är augusti rätt månad eller behöver Malmö muntras upp på en annan tid på året?
Låt dig inspireras av vad fyra personer som lett festivalarbetet under många år tycker. Här är fem frågor till fyra ex-generaler.

Karin Karlsson

Karin Karlsson jobbar idag somBild: Linda Axelsson
Var festivalgeneral 2009-2012, i dag är hon programchef på Malmö Live:
1. Vad tycker du ska hända med Malmöfestivalen framöver?
"Malmöfestivalen har som stadsfestival haft en unik position i Sverige genom sitt både breda men också nischade unika program. Den har i sina bästa stunder kunnat konkurrera med de kommersiella festivalerna. Men i takt med en förändrad omvärld där gagerna ökat har det blivit svårare att behålla den positionen.
Om den ska kunna hänga med in i framtiden måste den får mycket mer ekonomiska resurser, eller kanske minska på antalet dagar och hitta nya sätt att jobba med helheten i sin ekonomi. Politiken behöver ta ställning till vilken position som festivalen ska ha. Ett annat alternativ är att den får ett nytt uppdrag att enbart jobba lokalt för att stärka Malmös kultur och föreningsliv. Men då är den ju något helt annat. "
2. Hur mycket förnyelse tål besökarna?
"Jag tror att besökarna tål mycket förnyelse, men de bygger på att det finns en trygg grund, det vill säga ett brett utbud av musik, kultur och mat med bra kvalité.
3. Vilken är din bästa idé som aldrig blev av?
"Att skapa större filmupplevelser utomhus, brodera in en stor byggnad och utveckla, producera fler unika produktioner för den stora scenen var några idéer som jag aldrig hann göra eller finansiera."
4. Vilka är dina allra bästa minnen från festivalen?
"Många fina minnen men de som kommer direkt till mig är 2012 då vi hade stort broderitema då olika föreningar och privatpersoner broderade in olika ting och skyltar. Den 36 meter långa skejtbordrampen på Hamngatan som konstnären MIsaki Kawai målade och ett fullsatt Stortorget när Band of Horses spelade. Införandet av fler vegetariska matalternativ och allt hållbarhetsarbete är jag också väldigt stolt över. Många fina konserter på Posthusplatsen, som jag personligen tycker varit de senaste årens mest unika spelplats."
5. Hur mycket var du på festivalen i fjor?
"Jag såg bara Silvana Imam."

Annika Abrahamson

Annika Abrahamson.Bild: Johan Bävman
Var festivalgeneral 1994-1997 nu är hon kommunikationschef på gatukontoret i Malmö:
1. Vad tycker du ska hända med Malmöfestivalen framöver?
"Den ska fortsätta utvecklas och behålla sin särart som att det ska finnas någonting för alla, att man kan komma dit utan att ha en förförståelse. Öppenheten är viktig och att man kan stöta på någonting som man inte hade mött annars."
2. Hur mycket förnyelse tål besökarna?
"Ganska mycket tror jag. Festivalen har förändrats hela tiden, några förändringar har varit långsamma så att många inte märker dem. En stor förändring vore ju om den inte är gratis. Jag tror inte att man ska inhägna festivalområdet och ta betalt. Men det kan ju finnas enskilda delar som kan kosta. Jag tror att festivalledningen har den fingertoppskänsla som krävs."
3. Vilken är din bästa idé som aldrig blev av?
"Jag har funderat på det, vi pratade ju om så många idéer. Några förverkligades senare. Vi började ju med en rockscen på rivningstomten i Butterickhörnan (läs Södergatan/Baltzargatan) och vi pratade om att vi skulle ha fler. Flera år senare blev det flera rockscener på Mölleplatsen. Vi hade till exempel tankar på att dela upp matstånden i olika världsdelar, det löste sig av sig själv."
4. Vilka är dina allra bästa minnen från festivalen?
"De jag minns mest från åren jag jobbade med festivalen är det fantastiska samarbetet med alla inblandade. Alla gjorde sitt yttersta, alla ville hitta lösningar. Det fanns inga nej. Och så minns jag känslan när festivalen drog igång. När vi stod i våra bodar och kunde se alla tusentals glada människor som sjöng och pratade med varandra. Jag kan känna den känslan än idag."
5. Hur mycket var du på festivalen i fjor?
"Jag var där fem-sex dagar. Någon gång för att se något specifikt, andra dagar för att gå runt och titta och lyssna på det som fanns."

Per Alexanderson

Per Alexanderson är numera underhållningschef på Liseberg.
Var ansvarig för festivalerna 2005-2007, är numera underhållningschef på Liseberg sedan sju år.
1. Vad tycker du ska hända med Malmöfestivalen framöver?
"Jag tycker att det viktigaste är att man håller fast vid sin roll som kulturbärare, sin folklighet och att man gör festivalen angelägen. Om det sen handlar om att ge mer utrymme för lokala talanger, fundera på om allt ska vara gratis. Malmö är nog bäst i Sverige på att bjuda på gratis kultur."
2. Hur mycket förnyelse tål besökarna?
"Den tål mycket förändringar så länge man står fast vid grunderna - folkligheten och angelägenheten. Och så måste det finnas några rejäla dragplåster."
3. Vilken är din bästa idé som aldrig blev av?
"Oj, det var så säkert många, men jag kommer inte på någon på rak arm. Jag tror att de vildaste idéerna stoppades av goda skäl."
4. Vilka är dina allra bästa minnen från festivalen?
"När vi flyttade livescenerna till Mölleplatsen och kulturevenemangen till Lördagsplan. Det var inte helt lätt, men det blev väldigt bra med mer park och mindre gator."
5. Hur mycket var du på festivalen i fjor?
"Jag var inte alls där i fjor, det är nog tre år sedan senast. Men Malmöfestivalen är ett väldigt starkt varumärke som kan utvecklas. På min tid var uppdraget att locka Malmöbor och folk från kranskommunerna till festivalen, den borde även kunna locka besökare från andra länder."

Pella Ström

Pella Ström.Bild: Mårten Svemark
Var festivalgeneral 2013-2015, jobbade också med den under tre år tidigare. Nu är hon ansvarig för arrangemang Malmö vid havet och ordnar arrangemang i ytterområdena.
1. Vad tycker du ska hända med Malmöfestivalen framöver?
"Jag tycker nog att den ska fortsätta i stort som den är. Konceptet med festivalen är att den ska vara i ständig förändring och omvandling och ligga i tid med sin stad. Tittar man på festivalen från ett helikopterperspektiv så tittar man kanske mer på uppbyggnaden än innehållet. Det går inte att flytta stora scen från Stortorget, men innehållet förändras hela tiden."
2. Hur mycket förnyelse tål besökarna?
"Förändringarna är stora och det har hänt mycket, så jag tror att de tål mycket. Det viktigaste är att Malmö öppnar sig och alla möten som sker."
3. Vilken är din bästa idé som aldrig blev av?
"Det kan jag inte avslöja, tänk om jag skulle vilja göra den sen. Men jag ville göra någon form av show med kändisar från Malmö eller som har bott i Malmö och då var en helt vanlig del av stan. Vi hade ett tält med ett vardagsrum på Gustav Adolfs torg. Här skulle de möta publiken och prata om sitt förhållande till Malmö och inte så mycket om sitt kändisskap."
4. Vilka är dina allra bästa minnen från festivalen?
"Det är att stå på Stortorget och det är så mycket glada människor ute, många som kanske inte går ut annars. Timbuktu på Stortorget var ju magiskt. Och kräftskivan som jag aldrig hade varit på innan jag började jobba med festivalen, så mycket glädje och närhet."
5. Hur mycket var du på festivalen i fjor?
"Jag går mest runt och tittar eftersom jag jobbar med stora publika event. Jag är en strosare som ibland har vissa mål, det är fint att bara gå runt bland alla glada människor."
Kom med dina konstruktiva idéer och diskutera andras på sydsvenskan Dygnet Runts facebooksida eller mejla till lotta.satz@sydsvenskan.se eller jonas gillberg@sydsvenskan.se.
Gå till toppen