Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

En röst som rymmer alla känslor värda att dikta om

Klang i medaljongen.Bild: Mattis Lindqvist

Sarah Klang

ALBUM. Love in the milky way

Utsålt på Fasching, Tv-framträdanden på både P3 Guld-galan och ”På spåret”. En gramminsnominering för årets nykomling 2017. Allt detta har Göteborgstjejen Sarah Klang åstadkommit utan att ens ha hunnit släppa sitt debutalbum. Men nu är det här. ”Love in the milky way” visar att Klang är en kraft att räkna med.
Det som fått Sarah Klang att fastna hos många är hennes liveframträdanden, där hon ofta rör sin publik till tårar. Då brukar hon bära en mantel där det står ”The saddest girl in Sweden”, men det jag hör förmedlas är inte sorg. Snarare en melankoli, en hopplös förtvivlan som träffar där man som lyssnare inte är van att träffas. Texterna handlar om att ha blivit lämnad, och Klang balanserar i en paradox: att vilja gå vidare, men med den gnagande misstanken att det inte finns någon bättre.
Hon trummar in de bitter­ljuva fraserna samtidigt som musiken stegrar sig och rösten blir alltmer intensiv. Men hon tappar aldrig kontrollen, åtminstone inte på albumet. Jag misstänker dock att livepubliken får följa med hela vägen till sammanbrottets rand. Att det där blir svårt att värja sig mot känslan av att det hon sjunger är sant och att allt är förlorat.
Klang rör sig inom americana-­genren som hon behärskar utomordentligt. Hon har en röst som rymmer alla känslor värda att dikta om.
I ”Left me on fire” påminner hon om en kvinnlig Magnus Carlson, när hon beskriver en kärlek som ryckts bort som ett plåster samtidigt som hon fortfarande befann sig i passionerad förälskelse. ”Someday I will be free”, sjunger hon hoppfullt. För att sedan ängsligt undra: ”Do you still think of me”?
FLER TIPS
Franz Ferdinand: Always ascending (album)
Jonas Lundqvist: Leva farligt (låt)
Gå till toppen