Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Körverk som utmanar både vokalisterna och högtalarna

Erik Westbergs Vokalensemble. Foto: Tone Antonsson

ALBUM

Erik Westbergs Vokal­ensemble fortsätter sin framgångsrika serie av inspelningar gjorda i Studio Acusticum i Piteå och presenterar åter ett nytt album med mycket genomtänkt repertoar­innehåll. I centrum står nyskriven musik från olika delar av världen för kör och orgel.
Sven-David Sandströms och James MacMillans båda tonsättningar av den tidiga kristna lovsången ”Te Deum” belyser texten ur olika perspektiv. MacMillan bygger ut sitt verk till en kantat­liknande komposition för den stora katedralen och målar bredare med nästan musik­dramatiska effekter. Sandström å sin sida fokuserar på ett fåtal textrader och skapar en mer innerlig karaktär i ett verk som rymmer både utåtriktat jubel och inåtvänd reflexion.
Kenneth Leightons musik är inte så känd hos oss, men han var en av Englands ledande tonsättare, inte minst av körmusik, under mitten av 1900-talet. Hans fyra satser i ”Crucifixus pro nobis” bildar en meditativ svit till texter av brittiska 1600-­talspoeter. Det avslutande spåret ”Jauchzt vor Gott” av Sofia Gubaidulina testar gränserna inte bara för solisternas, körens och orgelns förmåga utan utmanar också högtalarna med sina bitvis våldsamma ljudkaskader.
Organisten Helena Holmlund gör genomgående en enastående insats på det unika instrumentet i Studio Acusticum och får också ett eget solospår med den japanske tonsättaren Toshi Ichiyanagis ”Fantasy”, ett verk som förenar influenser från 60-talets avantgardistiska orgel­tekniker med klanger lika det japanska blåsinstrumentet shō.
Ars Nova. Foto: Jeppe Bjørn.
Den Köpenhamns-baserade vokalensemblen Ars Nova och dirigenten Paul Hillier har också byggt upp en stor diskografi och deras omfattande repertoar sträcker sig från renässans till nutid. På det nya albumet står musikaliska möten både rent geografiskt och mellan olika tider i centrum.
Medan Carl Nielsen i sina ”Tre motetter” bygger en bro mellan sin personliga stil och renässansens vokal­polyfoni, så förenar Stenhammar i ”Tre körvisor” svensk och dansk 1800-talsromantik i sin tonsättning av J. P. Jacobsens dikter. Vagn Holmboes sammansatta ”Two border ballads” är ett repertoar­fynd som borde kunna få en plats på flera körers repertoar.
Stycket får också rollen att på albumet bilda en stilistisk brygga mellan de tidigare verkens tonala värld och slutverket, Line Tjörnhöjs nästan halvtimmes­långa körsvit ”Vox Reportage” komponerat härom året. Verket bygger på flera olika textkällor – som arabisk poesi, Clara av Assisi, tidnings- och Wikipedia­artiklar med många flera – och med alla tillgängliga tonala och vokala resurser skapar Tjörnhöj en oupphörligt fängslande musikalisk värld som på ett mång­facetterat sätt vill belysa existentiella frågor i vår tid.
Erik Westbergs Vokal­ensemble: Chorus gloriosus
Ars Nova Copenhagen: Crossing borders
Gå till toppen