Signerat

Mats Skogkär: Ständigt dessa mobiler.

På Igelbodaskolan i Nacka får elevernas mobiler tillbringa dagen i "mobildagiset".Bild: Anders Wiklund/TT
Förra veckan tvingades gymnasieläraren Mattias Axelsson avbryta en och samma lektion tretton gånger för att be elever lägga undan sina mobiltelefoner.
"Det går knappast en lektion utan att jag får säga till mina elever vid upprepade tillfällen att lägga undan telefonerna", skriver Axelsson i ett debattinlägg i Expressen (6/2).
Var landets lärare står i frågan är tämligen odiskutabelt. En klar majoritet, 77 procent, är enligt en färsk undersökning positiv till mobilförbud i skolan.
Men alla håller inte med. De med avvikande åsikt är påfallande ofta personer som inte själva ägnar sig åt undervisning – i alla fall inte i ungdomsskolan.
Mobilförbud hjälper inte barnen, resonerar Joakim Jardenberg, rådgivare i internetfrågor. Istället för att förbjuda bör skolan lära barnen att hantera eventuella problem som kan uppstå kring mobilanvändning.
Forskaren Elza Dunkels ser i oron över mobiltelefonerna en form av teknikpanik. Hon pekar på att barn har rätt till undervisning om och i mobiler och att det är skolans ansvar – inte minst med tanke på dess kompensatoriska uppdrag – att ge eleverna digital kompetens.
Förbud löser ingenting, anser Stefan Bonn, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten.
"Det borde snarare vara skolans skyldighet att stötta eleverna till att hantera sina telefoner på bästa möjliga sätt. Även utanför skolan, för lärandet fortsätter ju efter skoldagens slut", säger Bonn till tidningen Skolvärlden.
Digital kompetens behövs, självfallet. Men då ska skolorna tillhandahålla verktyg – till alla.
I slutet av förra året införde Frankrike förbud mot mobiler i skolan. Nyligen plockades idén upp av Liberalerna. Men det behövs ingen lag. Låt lärarna avgöra när, var och hur mobilen ska få användas i skolan.
Gå till toppen