Sverige

Digitalt lyfter The New York Times

The New York Times aktie rusar på Wall Street. Ett lyft för onlineförsäljningen drar upp den amerikanska tidningskoncernen The New York Times intäkter och resultat mer än väntat.

Det blev ett rejält lyft för digitala annonsintäkter för The New York Times under fjärde kvartalet. Arkivbild.Bild: Mark Lennihan AP/TT
Tidningskoncernens intäkter under fjolårets fjärde kvartal steg med 10 procent till 484,1 miljoner dollar. Och rensat för engångsposter blev det en vinst per aktie på 39 cent, vilket var mer än väntat. Analytiker hade i snitt räknat med en vinst på 29 cent per aktie.
På Wall Street blev det stående ovationer, med ett kurslyft på uppåt 9 procent i den inledande handeln på New York-börsen.
Högre kostnader och dyra pensionsuppgörelser resulterade i en nettoförlust på 57,8 miljoner under fjärde kvartalet, mot vinsten på 37,6 miljoner dollar ett år tidigare.
Men det marknaden tog fasta på i bokslutet för 2017 var den tydliga växlingen mot en mer digitalt baserad affär. De digitala annonsintäkterna lyfte med 8,5 procent, medan papperstidningarnas annonsintäkter sjönk 8,4 procent.
Totalt innebär det att tidningens digitala annonsintäkter nu utgör cirka 46 procent av The New York Times sammanlagda annonsintäkter.
Antalet digitala abonnenter ökade med 157 000 under fjärde kvartalet, vilket lyfte antalet abonnenter till drygt 2,5 miljoner
Gå till toppen