Sverige

Göteborg kan få linbana med kyssande gondoler

Det vinnande förslaget till Göteborgs stadslinbana över Göta älv som visar en stations och ett torns utformning och gestaltning, här på Lindholmen. Tornen ska efterlikna hamnkranarnas fackverk.Bild: UNStudio, Kjellgren Kaminsky/Göteborgs stad
Pyloner som på ett modernt sätt avspeglar Göteborgs hamnkranar. Samtidigt modernt och innovativt.
Så beskrivs det vinnande förslaget i den designtävling som Göteborgs Stad utlyst som ett steg i projekteringen av en eventuell linbana över Göta älv. Dessutom blir linbanan en levande ljusskulptur.
– När två gondoler möts kommer det att uppstå ett extra ljussken, kyssande gondoler, ett poetiskt inslag i det vinnande förslaget, säger juryns ordförande Lena Dübeck till TT.
De vinnande arkitekterna, ett samarbete mellan UN Studios från Amsterdam, Kjellgren Kaminsky, Knipper & Helbig Berlin och Licht & Soehne, kommer att få vara med i det fortsatta arbetet med att utforma den linbana som planeras stå klar lagom till Göteborgs 400-årsjubileum 2021.
Linbanans höga pyloner kommer att synas i stora delar av staden. Linbanan är tänkt att gå från Järntorget på fastlandet över älven till Hisingen med slutstation vid Wieselgrensplatsen. En gondol ska avgå var 45:e sekund och tanken är att den ska vara både snabb och smidig. Resan ska ta högst fem minuter. Linbanan är beräknad att kosta 1,1 miljarder kronor och beslut om den ska byggas väntas nå fullmäktige nästa år.
Fakta

Andra kända linbanor i världen

La Paz – förbinder La Paz med förorten El Alto. Kan transportera 18 000 passagerare i timmen. Provåk.

• Ankara – knyter samman stadsdelarna Şentepe och Yenimahalle. Transporterar 2 400 personer per timme. Provåk och Provåk

• London – The Emirates Air Line. En spektakulär färd över Themsen till Greenwich. Provåk.

• Bolzano och Koblenz – Provåk och Provåk

• New York City – Roosevelt Island Tramway. Knyter samman East River med Upper East Side på Manhattan. Provåk.

• Barcelona – Från slutet av LaRambla upp på berget Montjuic. Provåk.

Gå till toppen