Nöje

Känslig kolorist i helfigur

Sigrid Hjerténs hela konstnärskap presenteras nu på Waldemarsudde i Stockholm. Inte minst hennes sena dramatiska måleri visas generöst. Fram träder en känslig kolorist och kraftfull visionär.

Sigrid Hjertén i sin lägenhet på Katarinavägen i Stockholm 1934. Hon är tillbaka vid staffliet efter ett och ett halvt års vistelse på sjukhus och gör bland annat nya versioner av tidigare motiv. Arkivbild.Bild: Bertil Norberg/TT
I Sverige brukar Sigrid Hjertén beskrivas som Henri Matisses favoritelev. I vilken grad det verkligen var så är svårt att belägga, men vid åtminstone ett tillfälle var det hennes modellstudie som fick honom att stanna upp.
– "C'est bien" (det är bra) sade han, berättar utställningskommissarien och professorn Görel Cavalli-Björkman som vinnlagt sig om att gå tillbaka till källorna.
I flera verk går det också att se släktskap mellan den franske mästaren och Sigrid Hjerténs motiv, till och med i skisser som hon gjorde före den avgörande resan till Paris. Den då nyutbildade textilkonstnären skulle studera gobelänger. I stället skrev hon in sig på målarskola tillsammans med sin blivande man Isaac Grünewald.
För exakt 100 år sedan tog så tre av de svenska Matisse-eleverna, Sigrid Hjertén, Isaac Grünewald och Per Leander Engström, de svenska konstkritikerna på sängen med sin färgstarka modernism.
Hårdast åtgången blev just Sigrid Hjertén, som ett sekel senare får i princip hela utrymmet på Waldemarsudde.
Cavalli-Björkman lyfter fram det samförstånd som rådde mellan Hjertén och hennes man när det gällde konstnärlig kvalitet: "Du och jag vet ju att du är bäst" skrev Isaac Grünewald i ett av breven till sin hustru, och hans syster Berte har berättat i en radiointervju om hur hon älskade att höra sin bror och svägerska diskutera konst, och att det var Sigrid Hjertén som hade de tydligaste åsikterna.
Ibland målade de till och med samma motiv och på Waldemarsudde kan besökarna själva studera skillnaderna bland annat mellan deras porträtt av en svart kock. Isaac Grünewalds målning är onekligen blekare både till färg och form.
Utställningen bygger på Görel Cavalli-Björkmans biografi från i fjol, "Kvinna i avantgardet", och ger en ny generation möjlighet att uppleva svensk konsthistoria, och de redan bevandrade att se konstnärskapet i sin helhet.
Waldemarsudde har lyckats samla ett hundratal målningar varav många, inte minst från Sigrid Hjerténs sena måleri, är i privat ägo. 1910-talets nyckelverk, som det eleganta paret på divanen, och den röda teaterinteriören finns med, men också Mussolinis barnparad från Sicilien, daterad 1934, två år innan hon blev permanentboende på Beckomberga sjukhus.
– Det är en fascinerande målning, det är något som har ändrats i hennes synfält, säger Görel Cavalli-Björkman.
Före resan till Sicilien hade Sigrid Hjertén vistats på Konradsbergs sjukhus för sina psykiska problem i ett och ett halvt år. När hon återkom till staffliet var det med ett friare måleri, besläktat med Van Goghs och Carl Fredrik Hills, konstaterar Görel Cavalli-Björkman. Den inre världen färgar av sig på den yttre och måleriet får "en särskild lyster och visionär kraft".
Samma lyftkran som Hjertén målade 20 år tidigare har plötsligt blivit orangeröd och kommit mycket närmare.
Karin Sidén, överintendent på Waldemarsudde är särskilt glad över att kunna visa några av Sigrid Hjerténs allra sista målningar, upplösta blomsterstilleben som hon tycker håller samma internationella klass som Emil Noldes måleri.
– Det är ett slags intensifiering av hela konstnärskapet och det är fantastiskt att se.
Fakta

"En mästerlig kolorist"

Var: På Waldemarsudde i Stockholm.

När: 10 februari till 26 augusti.

Om utställningen: Omfattar ett 100-tal målningar av Sigrid Hjertén men också skisser till gobelänger och keramik. Grunden till utställningen utgörs av professor Görel Cavalli-Björkmans biografi "Kvinna i avantgardet. Sigrid Hjertén liv och verk". Utställningen omfattar också ett litet rum med sonen, Iván Grünewalds måleri. Redan som 9-åring ställde han ut på Grand Palais i Paris, något som ordnades av hans föräldrar. Som vuxen målade han nästan enbart i vitt, grått och svart.

Fakta

Sigrid Hjertén

1885 Föds i Sundsvall. Modern dör två år senare.

1897 Fadern gifter om sig och familjen flyttar till Stockholm.

1909 Tar examen som teckningslärare, reser till Paris.

1910 Börjar på Matisses skola och inleder en relation med Isaac Grünewald.

1911 Sonen Iván föds och blir ett återkommande motiv i hennes målningar.

1918 Ställer ut på Liljevalchs tillsammans med Isaac Grünewald och Per Leander Engström.

1923 Deltar i utställning i Göteborg. Efter vernissagen inträffar ett bråk, Sigrid skadas och Isaac döms till fängelse för förargelseväckande beteende.

1932 Skrivs in på Konradsbergs sjukhus och får diagnosen schizofreni.

1933 Åker på en lång målarresa, bland annat till Sicilien.

1936 Har en stor utställning på Konstakademien och får sitt stora publika genombrott. Flyttar till Beckomberga sjukhus.

1937 Skilsmässa från Isaac Grünewald. Målar blomsterstilleben.

1938 Slutar måla.

1948 Avlider efter en misslyckad lobotomering.

Fakta: "Sigrid Hjertén. En mästerlig kolorist", utställningskatalog från Waldemarsudde

Gå till toppen