Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Åsikter

Läsartext: Ska barnen hoppa på skoltaxin i farten?

När skoltaxin inte sköter sitt uppdrag innebär det att en av oss kommer för sent till jobbet, skriver Petra Claesson.Bild: JANERIK HENRIKSSON / TT
Min son heter Max, är femton år och har autism. Han går på en skola i Limhamn. Vi bor på Drottninggatan nära Värnhem och för att kunna ta sig till skolan har Max skolskjuts. Det är en taxi beställd via bolaget Ringduvetaxi. Taxin ska hämta Max klockan 07.03 vid vår port.
Den 25 januari när Max skulle till skolan stod han och väntade inne i portsprånget, fullt synlig, på att bilen skulle komma. Bilen kom, men stannade inte utan körde bara vidare.
Nästa dag, den 26 januari, följde jag med honom ner och stod bredvid honom på trottoaren och väntade på taxin. Taxin kom, och körde återigen förbi utan att stanna.
När vi ringer Ringduvetaxis växel svarar personen ”Nej, de stannar inte” när jag undrar varför bilen körde förbi. Personen i växeln hävdar också att taxin har varit där och därför skickar de ingen ny taxi.
Bemötandet i kundtjänsten är dåligt båda morgnarna. Personen som svarar slår ifrån sig och hävdar att bolaget inte gjort något fel, trots att bilen inte stannat. De kommer inte – säger han med eftertryck – att skicka en ny bil.
Jag tar mig för pannan. Är det verkligen sant? Är avsikten att passagerarna ska hoppa på i farten?
Samma kväll ringer jag återigen kundtjänsten och får det då bekräftat. Bilen har kört förbi utan att stanna. Personen jag talar med på kvällen kan uppenbarligen se i systemet att bilen kört förbi utan att stanna. Jag har svårt att tro att denna möjlighet inte fanns även för personen som bemannade kundtjänsten på morgonen. Ändå väljer han att påstå att bolaget inte gjort fel. Ändå väljer han att inte skicka en bil som kan utföra det avtalade uppdraget.
Visst förstår jag att det kan vara stressigt att bedriva skoltrafik, men är inte en grundförutsättning för att man ska få ett sådant uppdrag att man faktiskt transporterar eleverna till och från skolan? Att man faktiskt stannar och låter passageraren kliva ombord innan man kör vidare? Eller anser Ringduvetaxis ledning att det räcker att köra förbi den angivna adressen?
Både jag och min man behöver komma i tid till arbetet. Vi förlitar oss på att Ringduvetaxis chaufförer verkligen tar sitt uppdrag på allvar och stannar och tar upp Max. Om vi ska kunna få ihop vår vardag på ett rimligt sätt är det inte möjligt för oss att utan förvarning gå in och utföra det uppdrag som Ringduvetaxi får betalt för att utföra. Vi har arbetstider att passa. När skoltaxin inte sköter sitt uppdrag innebär det att en av oss kommer för sent till jobbet.
Jag skulle vilja ha svar av de ansvariga på Ringduvetaxi. Ingår det inte i uppdraget att stanna och ge passagerarna en rimlig chans att kliva ombord? Är det verkligen meningen att barn med funktionsnedsättningar ska försöka hoppa på i farten? För snart en vecka sedan ringde jag och talade med kundtjänsten och fick då besked att ni skulle höra av er i frågan om ersättning för att jag fått ta ledigt från arbetet för att ta över ert uppdrag och skjutsa Max till skolan.
Uppenbarligen är det så det fungerar i Ringduvetaxi. Skolskjutsar stannar inte för att plocka upp sina passagerare och utlovade besked dyker överhuvudtaget inte upp.

Petra Claesson

Malmö

Svar:

Ringduvetaxi är sedan många år leverantör för uppdrag från Skånetrafiken, Malmö stad och andra kommuner i Skåne och kör barn med speciella behov. Företaget har uppföljningsrutiner med berörda parter samt en policy för att följa avvikelser både internt och externt.
Ringduvetaxi ser allvarligt på händelsen. Vi har haft möte på företaget och tagit upp händelsen med både förare och telefonist för de båda händelserna.
Anklagelserna är därför ogrundade angående ledningens sätt att bedriva verksamheten. Vi håller ständigt med utbildningar och hur våra förare ska agera med våra resenärer, speciellt när det gäller barn med speciella behov. Vi ser vårt uppdrag som att göra ett bra jobb för samhället.
Enligt den tekniska utredningen så visar det sig att bilen mycket riktigt inte har stannat. Dock betyder det inte att vi bara lämnar barnen utan att köra dem till skolan. Det är svårt att avgöra vad som egentligen har hänt. Varken telefonisten eller föraren har några tidigare klagomål.
Skolreseuppdrag innebär inte taxi i vanlig bemärkelse utan är för beroende av barnets speciella behov – vid några tillfällen mer att likna vid en buss i kollektivtrafik, som kör vidare om resenären inte står vid hållplatsen. Vi har strikt bestämda tider att passa. Konsekvenserna blir annars att andra barn hämtas och lämnas för sent i samåkningen. Om bilen i det här läget hade valt att stanna när det här barnets avtal inte kräver det så hade sex andra barn blivit påverkade.
Så länge vi inte har belägg för att våra förare av någon anledning väljer att avsiktligt inte stanna så måste vi tro att våra förare är empatiska människor som månar om barnens väl och sköter sitt jobb.
Det är väl inte en orimlig tanke att sådana situationer kan uppstå. Vi har under rådande förutsättningar inte möjligheten att sända en annan bil utan att få bekräftelse från uppdragsgivaren. Det är uppdragsgivaren som bestämmer plats och tid åt oss, det är inte något vi kan styra över.

Behzad Shiravand

Vd, Ringduvetaxi
Läs mer: Vi vill ha din åsikt – så här gör du
Gå till toppen