Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

En fantastisk kvinna som lever i motvind

Chile/Tyskland/USA/Spanien (Una mujer fantastico), 2017. Regi: Sebastián Leilo. Med: Daniela Vega, Francisco Reyes, Luis Gnecco, Aline Küppenheim. Åldersgräns: 15 år. Längd: 1.40.

"En fantastisk kvinna" med Daniela Vega.Bild: Edge Entertainment
Chilenaren Sebastián Leilo fick ett välförtjänt internationellt genombrott med filmen ”Gloria” 2013, ett drama om en medelålders frånskild kvinna som längtade efter en ny partner, älskade att dansa men tvingades föra en kamp för att mötas av respekt från en fördomsfull, manschauvinistisk, omgivning.
Marina Vidal (Daniela Vega), huvudpersonen i Leilos nya film, kämpar också för sitt människovärde i ett samhälle som stöter ut den som skiljer sig från normen. Transpersonen Marina möter ett betydligt hårdare, mer förnedrande, motstånd än Gloria då hennes älskare Orlando (Francisco Reyes) drabbas av en massive stroke och dör bara tio minuter in i den hjärtskärande, briljant genomförda historien.
I upptakten ser vi Orlando, en man i övre medelåldern, få massage på en badinrättning. Han har ett textilföretag, tar omvägen via sitt kontor för att senare uppsöka en nattklubb. Där lyssnar han på sångerskan, det vill säga Marina. Efteråt går de ut och äter, firar hennes födelsedag, dansar kärleksfullt tillsammans och beger sig hem. En stund senare faller han ihop. Hon tar honom till närmaste sjukhus men hans liv går inte att rädda.
Först då blir det uppenbart att Orlando inte är dramats huvudperson och att Marina inte bemöts av sjukhuspersonalen på ett sätt som anstår en chockad anhörig i djup sorg. Läkaren ser på henne med misstänksamhet och ifrågasätter hennes namn.
Undan för undan tar Sebastián Leilo med oss allt djupare in i Marinas vardag med både de verbala, psykologiska och fysiska övergreppen hon bemöts med i sin strid för att få ta farväl av Orlando. Hon måste lämna bilen till hans förra fru, lägenheten till hans son och hon motas bort från likvakan i ett kapell med det för henne smärtsamma namnet Den heliga familjen.
I en minnesvärd bild kämpar sig Marina fram på en vindpiskad gata då stormen blir så stark att hon knappast kan stå upprätt. Över huvud taget avspeglas huvudpersonens inre gång på gång i miljön runt omkring henne.
Leilo har skrivit ett mångbottnat manus som inte oväntat belönades med manuspriset på Berlinfestivalen förra året. I början påminner ”En fantastisk kvinna” om ett romantiskt drama, sedan övergår det nästan till en detektivstory för att därefter allt mer dra åt psykologiska thrillerns håll och slutligen är filmen givetvis också ett starkt karaktärsdrama. Daniela Vega, själv öppen transperson och känd sångerska, är oemotståndlig i huvudrollen. Hon spelar fram en envishet och gestaltar en individ med en glödande energi som bara mattas i vissa svaga ögonblick, till exempel då Marina blir kidnappad och slagen.
Det är lätt att associera till Pedro Almodóvar och kanske främst ”Allt om min mamma” men chilenaren avstår från spanjorens kärlek för det bjärta, färgstarka och melodramatiska. Trots att ”En fantastisk kvinna” har ett par spöklika inslag och en önskedröm i glittrigt blått och paljetter då Marina uppsöker ett diskotek, håller Sebastián Leilo fast vid det realistiska tonfallet i sitt berättarspråk. Det understryker allvaret och tyngden i hans skarpa samhälls- och sexualpolitiska kritik.
Orlando hade en hund, en fin schäfer. För den tar Marina en sista striden när hon har förlorat allt annat till familjen. I motsats till människan bryr sig det trogna djuret inte det minsta om en individs könsidentitet.
Läs alla artiklar om: Filmfredag 9 februari
Gå till toppen