Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsartext: Bygg ingen väg genom koloniområdet Solhällan

En tillfartsväg blev till två. Nu protesterar grannarna till Solhällans koloniområde.Bild: Pontus Tideman
Varför envisas en majoritet av Lunds politiska partier med att bygga en bilväg för genomfartstrafik tvärs igenom Solhällans koloniområde? Varför framhärdar partierna i att stympa barnens – och vuxnas! – bollplan och kapa grönskan? Lämna prestigen åt sidan – skona koloniområdet. Sätt barnen i första hand. Det finns ju ett fullgott alternativ!
Läs också ”Löftesbrott om koloniväg”
År 2010 antog majoriteten av Lunds partier ett program för detaljplan för att bygga bostäder och skola på Solhällan – ett obebyggt markstycke mellan Södra Sandbyvägen, Solhällans koloniområde och Dalbyvägen. Flera alternativ för anslutning av bilväg till området presenterades, men ett huvudalternativ var en anslutning från Fritjofs väg med vägdragning tvärs igenom koloniområdet. Kolonin skulle delas i två delar med en trafikfarlig bilbarriär av 1 800 bilar per dygn bland träd, odlingar och lekande barn. Det blir betydligt mer biltrafik genom koloniområdet än på Tullgatan och nästan lika mycket som på Lilla Tvärgatan i stadskärnan. Bilköer och avgasutsläpp på Fritjofs väg skulle tillåtas öka. Kolonister och närboende protesterade kraftigt mot denna lösning.
Läs också Kolonister har egen lösning i vägbråket
Byggnadsnämndens majoritet gav sedermera (år 2013), trots protesterna, ett tydligt direktiv för hur frågan om infart skulle hanteras: det ska vara endast en infart och den ska gå från Fritjofs väg genom koloniområdet. Andra möjligheter, till exempel tillfart från Sandbyvägen eller Hjalmar Gullbergs väg, avvisades som ogenomförbara.
Detaljplanearbetet kom att ligga i träda under ett antal år. I höstas drogs arbetet igång igen. Nu visade en ny konsultutredning att det var fullt möjligt med anslutning från Sandbyvägen, utan några som helst kapacitetsproblem. Med andra ord: koloniområdet skulle kunna slippa bilvägsbarriären och bollplanen räddas.
Häpnadsväckande nog ville den politiska majoriteten ändå inte släppa idén om tillfart från Fritjofs väg. Nämndens beslut blev att det nya bostadsområdet nu skulle få två nya tillfartsvägar – en från Sandbyvägen och en Fritjofs väg. Detta trots att nämnden tidigare klart uttalat sig för att en enda infart var tillräckligt. Ingenstans i beslutsunderlaget eller i den nya trafikutredningen har påvisats behov av två infartsvägar.
Vi kan inte finna annat än att det är ren, skär och fåfäng prestige från byggnadsnämndens majoritet att stå kvar vid idén om en bilväg genom koloniområdet. Undertecknade, samtliga grannar till Solhällan, välkomnar nya bostäder. Men vi säger bestämt nej till den helt onödiga klyvningen av koloniområdet och krympningen av bollplanen. Vi uppmanar politikerna i byggnadsnämnden att släppa prestigen och se till kolonisternas och närboendes intresse av ett sammanhållet och för biltrafik fredat koloniområde. Sätt barnens behov av trafiksäkra och gröna lekmiljöer i främsta rummet!
Anna Åmvall, Boel Billgren, Eva Månsson Carleheden, Per Carleheden, Anders Andersson, Cecilia Stensson, Milla Blanck (9 år), Bruno Blanck (12 år), Kyllan Strandberg, Stefan Ingemansson, Cazandra SB-Ingemansson, Bengt Olofsson, Birgitta Olofsson
Gå till toppen